Ранната менопауза повишава риска от проявата на много здравословни проблеми при жените и остеопорозата е един от тях.

 

Жените с ранна менопауза са по-застрашени от загуба на костна плътност и рискът при тях да настъпи остеопороза на 70-годишна възраст се увеличава до 56% в сравнение с 30% при жени с нормална менопауза.


 

За ранна се счита менопаузата, настъпила преди 47-годишна възраст. Международният ден на менопаузата се отбелязва на 18 октомври и тази година той бе посветен на преждевременната яйчникова недостатъчност.

 

Проучване на научното издание Human Reproduction показва, че при жените с ранна менопауза рискът да развият множество хронични заболявания е близо три пъти по-висок.

 

Сред тези заболявания влизат диабет, високо кръвно налягане, сърдечни заболявания, инсулт, артрит, остеопороза, астма, депресия, тревожност и рак на гърдата.

 

Загубата на костна плътност след менопауза се дължи на различни фактори, сред които генетична предразположеност, странични ефекти от приема на стероиди и антиестрогенни лекарства, слабото физическо натоварване и активност.

 

Често причините за ранна менопауза са генетични. Преждевременната яйчникова недостатъчност също може да води до ранна менопауза, пише Thehealthsite. Премахването на яйчниците поради злокачествено заболяване също може да причини ранна менопауза.

 

Остеопорозата е известна като една от „тихите болести“, тъй като последиците от нея не се наблюдават в ранните й етапи. Жените са четири пъти по-засегнати от загуба на костна плътност в сравнение с мъжете. Естрогенът, основно женски хормон, е отговорен за здравето на костите, но след менопаузата нивата му намаляват.

 

Слабата физическа активност, тютюнопушенето и приемът на алкохол увеличават податливостта към остеопороза. Високото тегло също е сериозен рисков фактор.

 

Положителните промени в начина на живот могат да помогнат изключително много. Ходенето и леката аеробика са отлични за здравето на костите. Те подпомагат навлизането на калций в костната маса.

 

Здравословната и балансирана диета е от основно значение за здравето на костите, тъй като осигурява всички хранителни вещества за обновяването и растежа на тъканите.

 

Пресните плодове и зеленчуци са източник на минерали и други хранителни вещества, необходими за здрави кости. Важен е приемът на млечни храни и храни, богати на калций, като зелени листни зеленчуци, пролетни зеленчуци, спанак и броколи, фасул, бадеми, соя, сардини, сьомга, боб и слънчогледови семки.

 

Витамин D е от съществено значение, тъй като дава възможност калцият и фосфорът да се усвоят по-добре. Може да се набави при престой на слънце или като хранителна добавка. Добре е жените с ранна менопауза да излизат на слънчева светлина в продължение на поне 20 минути ежедневно.

 

Източник: 

Human Reproduction