Смята се, че дефицитът на естроген след менопаузата влошава способността да се използват мазнините като енергиен източник.

 

Проучване, публикувано в Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases и проведено във Факултета по спортни и здравни науки на Университета в Ювяскюля, е показало, че менопаузата и нивата на естроген в кръвта не определят ясно скоростта на използване на мазнините в покой или по време на тренировка при жени на средна възраст.


 

По-високото използване на мазнини не показва по-добър глюкозен толеранс.

 

Естрогенът се разглежда като хормон, който насърчава изгарянето на мазнини.

 

След менопаузата нивата на естроген намаляват.

 

Счита се, че полученият дефицит на естроген намалява способността на женския организъм да използва мазнините като енергиен източник, което потенциално води до наддаване на тегло и метаболитно увреждане.

 

Нивата на естроген могат да бъдат възстановени с хормонална заместителна терапия.

 

Проучване, проведено в Университета в Ювяскюля, е показало, че влиянието на менопаузата върху оползотворяването на мазнините вероятно е незначително в сравнение с хранителните навици и нивата на физическа активност.

 

Когато скоростта на усвояване на мазнините се измерва в покой след гладуване през нощта, нейният първичен детерминант е енергийният баланс.

 

При жените, чийто енергиен прием е бил по-нисък в сравнение с разхода на енергия, се е наблюдавала по-високо използване на мазнините като енергиен резерв.

 

По-високото използване на мазнини също се характеризира с по-високи нива на мастни киселини и кетони в кръвта.

 

Въпреки това, използването на мазнини при жените в постменопауза не се различава от жените, които все още не са достигнали менопауза или са използвали хормонална заместителна терапия.

 

Жените изгарят мазнини и след менопаузата, ако техният енергиен прием е по-малък от разхода, поясняват учените.

 

Най-високата степен на използване на мазнините е измерена по време на тест с велосипед.

 

Най-високи показатели са постигнати от жени с най-високи нива на физическа активност.

 

Тук отново, при жените след менопауза резултатите не се различават от тези при жените, които не са достигнали менопауза или които са използвали хормонална заместителна терапия.

 

За да се подобри способността за изгаряне на мазнини по време на тренировка, е важно да се подобри физическата форма с тренировки за издръжливост, поясняват изследователите.

 

Предишни изследвания показват, че способността за изгаряне на мазнини по време на тренировка се подобрява с тренировки дори след менопаузата.

 

Проучването също така е изследвало дали по-високото използване на мазнини показва по-добър глюкозен толеранс.

 

При жени, при които мазнините са се използвали в по-високи нива в покой, нивата на кръвната захар и инсулина се повишават повече по време на последващ тест за глюкозен толеранс.

 

По-високото използване на мазнини по време на тренировка не показва по-добър глюкозен толеранс.

 

Когато се използват повече мазнини в покой като източник на енергия, консумацията на въглехидрати може да повиши нивата на кръвна захар.

 

Тялото за момент се настройва да използва повече мазнини.

 

Диетата с високо съдържание на мазнини наистина повишава общото количество мазнини, използвани за производството на енергия.

 

Това обаче се дължи на увеличения прием на мазнини и не означава, че изведнъж рязко ще се увеличи изразходването на мазнините.

 

Когато енергийният прием е по-малък от разхода на енергия, теглото намалява по подобен начин, независимо от разпределението на макронутриентите в диетата.

 

Референции:

https://dx.doi.org/10.1016/j.numecd.2022.06.001