Нередовният и нерегулялен менструален цикъл е най-забележимият признак за настъпването на менопаузата. Обикновено менопаузата настъпва във възрастта 45 – 55 години на жената, която нейната репродуктивна функция отпада. След този период тя не би могла да зачене по естествен път.


Периодът на менопаузата е придобил негативна популярност, заради промяната, която носи. Тогава жените се оплакват от горещи вълни, наддаване на тегло, забавен метаболизъм, оредяване на косата, нестабилно настроение, вагинална сухота...


Всичко това носи дискомфорт в ежедневието на жената и понякога се отразява на отношението и поведението и към околните.



Диетологът Едуина Раж от болница Aster CMI споделя няколко съвета в изданието Doctor NDTV, с помощта на които дамите биха могли да управляват неприятните симптоми при менопауза.


Ако до този момент жената все още „галопира“ между множество задачи, ангажименти и отговорности и пренебрегва храненето си, то вече е крайно време да отдели време за себе си. Диетата, начинът на живот влияят на състоянието ѝ и биха могли да затормозят и без това поставения под стрес организъм, който трябва да се справи със спада на естрогените в тялото.


Според диетолога основни виновници за ранната менопауза са именно лошото хранене, високата консумация на кофеин, тютюнопушенето, злоупотребата с алкохол, липсата на грижа за поддържане на физическата активност на тялото, дефицитите на цинк и витамин В6.


Консумацията на преработени, рафинирани продукти, захар, брашно, бял ориз, със сигурност влияе негативно на поддържането на теглото в норма и увеличава риска от инсулинова резистентност, натрупване на мазнини. Всичко това може да попречи на синтеза и на женски полови хормони, който и без това намалява заради биологичния часовник.


Избягването на кофеина, газираните напитки, бонбоните и сладките храни като цяло, опакованите продукти би облекчило значително изявата на неприятните симпоми. Не само за мъжете, но и за жените, е важно да се ограничи консумацията на сол до нормата, тъй като тя създава риск не само за хипертония, но и за дефицит на калций.


Какво може да се хапва и как?

Първо, задължителен е стремежът към балансиран прием на вещества и нутриенти с консумацията на храната. Придържането към индивидуално съставен диетичен план е възможно най-доброто, което може да се предприеме от една жена на тази възраст.


Менюто трябва да е богато на продукти, съдържащи антиоксиданти, цинк, витамин В6 и трябва да включва ежедневен прием на плодове, зеленчуци, включително листни, ядки и семена, риба.


Добре е да се осигурят храни, които са богати на фитоестрогени. Те имат подобна на естрогена активност. Такива са изофлавоните, които се намират в соята, фасула, някои кълнове и плодове. 


Съдържащите витамин Е слънчогледово семе, растителни масла, листни зеленчуци и ядки, също биха помогнали за по-доброто справяне със симптомите на менопаузата.


Тялото не бива да се оставя без мазнини, но те трябва да са възможно най-здравословни и в точното количество. Такива са мазнините съдържащите се в рибата, ядките и семената. Търсете добри източници на омега-3 мастни киселини и избягвайте наситените.


Не пропускайте ден, без да си осигурите витамин Д. Той може да се съдържа в гъбите, мазната риба, обогатеното на него мляко, зърнени продукти и др.Това помага на организма да усвоява по-добре калция и е част от профилактиката на остеопороза, от настъпването на която има повишен риск при жените след менопауза.