Ключът да останете здрави и активни след менопауза е доброто хранене и редовните физически упражнения.

Хранене след менопауза

С напредване на възрастта хранителните нужди се променят. Например преди менопауза всяка жена трябва да приема около 1000 мг калций дневно. След менопауза приемът се увеличава до 1200 мг калций на ден.


 

Витамин Д също е от изключителна важност за усвояването на калция и формирането на костите. Приемът му може значително да намали риска от фрактури на гръбначния стълб. 

 

Но както с всичко останало, приемът на твърде много калций или витамин Д може да доведе до поява на камъни в бъбреците, запек или коремна болка, особено при проблеми с бъбреците.

Значението на упражненията след менопауза

Много жени напълняват след навлизане в менопауза. Това може да се дължи на спадащите нива на естроген.

Повишаването на физическата активност може да компенсира това наддаване на тегло.

 

Редовните физически упражнения са от полза за сърцето и костите, помагат за контрол на теглото и могат да подобрят настроението.

 

Жените, които не са физически активни, са по-склонни да имат сърдечни заболявания, затлъстяване, високо артериално налягане, диабет и остеопороза.

 

Също така жените със заседнал начин на живот могат да страдат от хронична болка в гърба, безсъние, лоша циркулация, слабост в мускулите и депресия. 

 

Аеробните дейности като ходене, джогинг, плуване, колоездене и танци, помагат в предотвратяването на някои от тези проблеми. Това също спомага и за повишаване нивата на HDL холестерола (т. нар. добър холестерол).

 

При жените в постменопауза умерените упражнения помагат за запазване костната маса в гръбначния стълб и предотвратяват патологичните фрактури.

 

Хормони, наречени ендорфини, се отделят в мозъка по време на упражнения, което помага за подобряване на настроението. Това също така е от полза на организма при борбата със стрес.

Секс след менопауза

Някои жени губят интерес към секса по време и след менопауза. Симптоми на менопаузата като сухота в гениталната област и по-ниските нива на естроген, могат допълнително да повлияят негативно върху интереса към полов акт.

 

Естрогенните кремове и лубрикантите могат да възстановят еластичността и да предотвратят сухотата, което от своя страна ще направи половия акт по-приятен.

 

Жените, които все още имат менструален цикъл (дори и нередовен) трябва да продължат употребата на различни форми за контрол на раждаемостта.

 

Няколко съвета за здраве и щастие след настъпване на менопауза:

  1. Ако обмисляте приема на хормонозаместителна терапия, е необходимо да обсъдите ползите и рисковете с гинеколога.
  2. Не пушете. Тютюнопушенето е основен рисков фактор за сърдечни заболявания.
  3. Упражнявайте се редовно. Дори умерените упражнения, като ходене половин час 3 пъти седмично, са от полза.
  4. Поддържайте здравословно тегло чрез балансирана диета с ниско съдържание на захар.
  5. Контролирайте високото артериално налягане с лекарства или промени в начина на живот. Това намалява риска от сърдечни заболявания.
  6. Намалете стреса чрез методи за релаксация или редовни упражнения.