Ендометриозата е хронично заболяване, характеризиращо се с извънматочно развитие на тъкани, подобни на тези на маточната лигавица.

Тези тъкани могат да прорастнат в яйчниците, перитонеума, ректума, пикочния мехур или дори в органи, разположени по-далеч от репродуктивната система, като белите дробове.

Подобно на тъканите на ендометриума, тези лезии са подложени на хормонални колебания, присъщи на менструалния цикъл и причиняват много силна болка.

Това заболяване може да доведе и до безплодие.

Използвайки данни от мета-анализи за геномна асоциация между ендометриозата и епителения рак на яйчниците, д-р Сали Мортлок и проф. Грант Монтгомъри от Института по молекулярна бионаука към Университета на Куинсланд са открили значителна генетична корелация между тези заболявания.

Въпреки че ендометриозата се счита за доброкачествено изменение, тя споделя няколко общи характеристики с рака, включително метастатично поведение, тъканна инвазия, пролиферация, ангиогенеза - образуване на нови съдове и намалена апоптоза - процес, предизвикващ самоунищожаване на клетките, обясняват изследователите в списанието Cell Reports Medicine.

В допълнение, няколко предишни проучвания показват, че жените с ендометриоза имат два до три пъти по-висок риск от развитие на епителен рак на яйчниците.

Д-р Сали Мортлок и нейният екип са провели обширно генетично изследване, за да идентифицират връзката, която съществува между тези заболявания и преди всичко, за да разберат по-добре как се развиват.

Те са сравнили геномите на около 15 000 жени с ендометриоза и 25 000 жени с рак на яйчниците, за да открият припокриване на рисковите фактори между двете заболявания.

Хората с определени генетични маркери, които ги предразполагат към ендометриоза, също имат по-висок риск от развитие на някои подтипове епителен рак на яйчниците.

Увеличение на риска от развитие на рак

Изследователите съобщават за значителни положителни генетични корелации между ендометриозата и различните подтипове рак на яйчниците.

Въпреки че заболяванията са ясно генетично свързани, д-р Мортлок пояснява, че рискът от рак на яйчниците при пациентки с ендометриоза не се увеличава значително.

В резултат на проучванията е установено, че 1 от 76 жени са изложени на повишен риск от развитие на рак на яйчниците през целия си живот, а ендометриозата леко увеличава риска до 1 на 55 жени, така че общият риск все пак остава нисък.

Чрез това генетично изследване екипът е успял да идентифицира гени, които биха могли да представляват нови лекарствени цели за лечение както на ендометриозата, така и на епителния рак на яйчника.

По-специално, изследователите смятат, че тези цели могат да улеснят превантивната фармакологична интервенция, насочена към нарушаване на връзката между развитието на ендометриоза и епителен рак на яйчниците.