Менструалният цикъл обхваща група от физиологичните промени, които настъпват в репродуктивния тракт на жената с цел подготвяне на организма за евентуална бременност. Средната продължителност на менструалния цикъл е около 28 дни, но може да варира от 21 до 35 дни.

 

Менструалният цикъл се състои най-общо от две фази – фоликуларна и лутеална. Фоликуларната фаза протича през първите 14 дни от цикъла, като около четиринадесетия ден настъпва отделянето на зряла яйцеклетка – овулация. Лутеалната фаза протича от 14-ти до 28-ми ден от менструалния цикъл. В края на лутеалната фаза, при неосъществило се оплождане, настъпва период на менструация.


 

Менструацията е период, свързан с отделяне на повърхностния слой на ендометриума поради неосъществило се оплождане. Продължителността на менструацията е 4-7 дни. По време на менструация едновременно с изхвърлянето на отпадните материи настъпва вазоконстрикция на маточните съдове, стимулирина от производството на простагландини. При някои пациентки производството на простагландини е усилено и предизвиква силни маточни спазми и тежка и болезнена менструация – дисменорея.

 

Дисменореята може да бъде първична и вторична. Като първична се означава дисменорея, която не е свързана с тазова патология, а като вторична – дисменорея, възникваща поради наличен патологичен процес. Органични причини за вторична аменорея могат да са тазово-възпалителна болест, торзио на яйчника, маточни фиброиди и др. Дисменореята е обилна, силно болезнена менструация, като болката се проявява малко преди началото на менструацията и в първите три дни след настъпването й.

 

Съществуват различни методи за облекчаване на болезнена менструация. Един от най-често прилаганите е приемът на нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС) като ибупрофен, напроксен и др. НСПВС блокират ензима циклооксигеназа, които е нужен за производството на простагландини, предизвикващи болезнените маточни спазми. Други начини за справяне с тежките менструални периоди са:

 

1. Прием на анти-инфламаторни храни и добра хидратация – съществуват група храни, означавани с термина анти-инфламаторни или противовъзпалителни. Тъй като по време на менструация в организма се развива възпаление, противовъзпалитените храни могат да облекчат тежките симптоми на дисменорея. Към анти-инфламаторните храни се отнасят плодове и зеленчуци, храни, богати на омега-3 мастни киселино (зехтин, ленено семе, бадеми, авокадо и др.); билки и подправки. Много от противовъзпалителните храни са силни антиоксиданти, които премахват свободните радикали от организма и подобряват общото състояние.

 

Препоръчва се ограничение в приема на кафе, богати на захар и омега-6 мастни киселини храни, алкохол, цигари, храни, богати на сол. Тези храни усилват симптомите на дисменорея, увеличават задръжката на вода и влошават състоянието. В тази връзка добрата хидратация и приема на минималното количество от два литра вода дневно е от съществото значение. Големите количества вода спомагат за намаляване задръжката на течности и облекчават неприятното подуване.

 

2. Прием на подправки и чайове – за някои подправки и чайове е установено, че потискат производството на простагландини в ендометриума и имат противовъзпалителен ефект. Препоръчва се приема на чай от лайка, чай от джинджифил, приготвяне на отвара от копър, добавяне на канела към менюто, прием на капсули куркумин, резене. Препоръчва се терапията с натурални средства да започне 7 дни преди очаквана менструация и да продължи по време на менструалния период.

 

3. Прием на хранителни добавки и витамини – според данни от проучване на жени с пърична дисменорея, тези от тях, които са приемали витамин B1 за период от няколко месеца, отчитат намаление в интензитета на болката и намалена нужда от употреба на НСПВС. Подобно действие е отчетено и при суплементиране с витамин D, които намалява възпалението в организма и облекчава дисменореята. Комбинацията от магнезий и витамин B6 също се оказва ефективна в борбата с дисменореята.

 

4. Прилагане на горещи компреси – прилагането на топли компреси върху корема, топлият душ или електрически одеяла и възглавници предизвиква вазодилатация (разширяване), отпускане на мускулите и намалява маточните спазми и болката, причинена от тях.


5. Повишена физическа активност – физическата активност подобрява протичането на менструалния период и намалява неговата тежест. Това се дължи на освобождаването на ендорфини по време на спорт, които подобряват настроението и общото състояние на организма.

 

Дисменореята може да наруши нормалните ежедневни дейности в периода около менструация, което налага предприемане на съответните мерки за справяне с болката и облекчаване на състоянието.