Питали ли сте се защо е толкова трудно да се разделим с вредни навици? Тук нямаме предвид спирането на тютюнопушенето, а вредни привички, които често повтаряме неволно, знаем, че са ужасни, но някак не успяваме да променим. Пример е гризането на нокти, прехапването на устни, поемането на пакет пуканки в киносалона...
 
Всъщност, няма начин да се справите с вредните си навици, твърди науката, въпреки че ни остава една възможност да управляваме тяхната изява.
 
Създаването на навици е сложен процес. Той преминава през три етапа на мозъчна дейност, което го прави труден за „изтриване“, смята психологът Уенди Ууд, професор от Университета на Южна Калифорния в Лос Анджелис. Мозъкът ни невинаги възприема дадена информация по най-добрия начин, на което и се дължи трудността в преустановяването на навика, дори след като осъзнаваме неприятността му, споделя тя.
 
Навиците се формират, когато човек започва да се обучава на нови умения, като паркирането например. Процесът тръгва от базалните ганглии, част от мозъка, която се намира в префронталната кора и е заета със старта и контрола на двигателната активност и емоциите. Оттам следват три етапа на процеса на създаване на навика. Съществува заложен механизъм, който дава сигнал на мозъка да прехвърли дадено действие за автоматично извършване, след което следва задоволство и мозъкът си дава почивка. 
 
Според експерти от този момент мозъкът започва да работи все по-малко и по-малко върху дадено действие. Естествено, той не може да се изключи напълно, но в 40% от случаите ние не мислим какво правим.
NEWS_MORE_BOX
 
 
Пример за това е експеримент на проф. Ууд, в който на група доброволци се дава по пакет пуканки при прожекция на филм, като на една част от тях пуканките са пресни, а на другата – стари и неприятни за консумация. Въпреки че тези с лошо качество пуканки знаели за недостатъка им, и въпреки нежеланието си да ги консумират, по време на прожекция неволно посягат към тях.
 
Когато не мислиш какво правиш, е трудно да промениш навика си. Какво обаче е в силата ни да направим? Според Ууд ние сме склонни да създаваме нови навици, когато попадаме в нова обстановка и тази особеност на поведението ни може да се използва в насока преодоляване на неприятна привичка.
 
Сменяйки обстановката – като жилището например – трябва да се опитаме да изградим нови свои ритуали, които да заменят нежеланите ни навици. С влизането в новия апартамент, например, можете да си кажете, че ще преустановите навика си да си оставяте мръсните чорапи под леглото... За да е успешно намерението ви, обаче, трябва да проявите упоритост и да повтаряте известно време новото действие.
 
За създаването на нов навик според едни експерти са необходими 15 дни, според други - много повече, към 250. 
 
Никога не е късно да променим даден наш навик и създадем нов, твърдят експертите въз основа на проведени от тях изследвания. По-голям успех обаче можем да имаме след като познаваме структурата на изграждането на навика. Веднъж като възнаградим, нещата стават къде-къде по-лесни, става ясно от казаното на 122 конференция на Американското дружество на психолозите.