Нощното шофиране за повече от три часа без прекъсване е еквивалентно на карането на кола в нетрезво състояние, сочат резултати от ново изследване.


Дори два часа шофиране по магистрала нощно време, могат да засегнат реакциите на шофьора, равносилно на няколко изпити питиета, обясняват учените. 


Смята се, че една пета от всички пътнотранспортни произшествия се дължат на сънливост зад волана. Един на всеки трима водачи на МПС признава, че клюма по време на шофиране през нощта.



За да се оцени степента, до която умората пречи на шофьорските рефлекси, учени от Университета в Утрехт в Холандия включват 14 здрави млади мъже на възраст от 21-25 г. Под наблюдение, всеки един от тях управлява кола в продължение на 2, 4 и 8 часа през нощта. Те трябваше да поддържат постоянна скорост 80 mph (около 130 км/ч) по магистрала, движейки се в централното платно, уточняват изследователите. Те използват видео записи за наблюдение на безопасността на движение.


След проведения експеримент, учените сравняват поведението на шофьорите с това, което вече знаят за ефекта върху действията на водачите на автомобили при употребата на алкохол.


Резултатите, публикувани в „Journal of Sleep Research“, показват, че само след 2 часа зад волана, водачите правят същите грешки, които биха направили, ако имат 0,05% съдържание на алкохол в кръвта. На всеки 3 часа шофиране, техните действия отговарят на 0,08% съдържание на алкохол в кръвта, а четири часа и половина се равняват на 0,10%.


„Нашите данни показват, че шофьорите трябва да взимат под внимание сънливостта и пониженото внимание зад волана и да отчитат факта, че това е една от основните причини за произшествия по магистралите.“, казва изследователският екип.


„Ако се чувствате уморени по време на нощно шофиране, възможно най-бързо трябва да отбиете на безопасно място, да се освежите с чаша кафе и кратка дрямка или да потърсите място да пренощувате“, препоръчват експертите.


Миналогодишно изследване установи, че на почти 74% от водачите на МПС им се случва да шофират уморени през последните 12 месеца, а 9% признават, че го правят веднъж седмично.


Експертите съобщават, че една на всеки пет фатални катастрофи по магистрали са причинени от уморени шофьори, въпреки че се смята, че цифрата може да бъде по-висока, тъй като е трудно да се установи дали катастрофата е причинена от водач, заспал по време на шофиране.


Данните от изследването показват, въпреки официалните становища, че шофьорите трябва да правят почивки на всеки 2 часа при дълги пътувания, почти три четвърти от анкетираните не го направят.


Експерти призовават да се направи законова промяна, според която на по-младите и отскоро взели книжка шофьори да им бъде забранено да шофират през нощта - ход, който може да спаси 200 живота годишно в Обединеното кралство и 1700 случаи по-малко на сериозни наранявания. Подобни схеми вече съществуват в Нова Зеландия, Австралия и САЩ.