Учени от Кралския Университет в Лондон са идентифицирали ген в сивото вещество на мозъка, който според тях е отговорен за интелигентността.

Изследователите са разгледали външната кора, която представлява най-външната обвивка на мозъка. Според предишни изследвания кортикалната дебелина е тясно свързана с умствените способности, паметта, вниманието, възприятията, съзнанието, мисленето и езика, но досега нямаше доказателство, точно кои гени са свързани с тези закономерности.

Научният екип начело с д-р Кинг, прави тестове на група 14-годишни тийнейджъри с ЯМР. Целта е да бъдат определени тяхната вербална и невербална интелигентност, както и да се разгледат структурните различия между тях.

Изследователите разглеждат повече от 54 000 генетични варианти, евентуално участващи в развитието на мозъка. Те откриват, че тийнейджърите, носещи определен ген имат тънка кора в лявата мозъчна хемисфера, особено в предната и слепоочния дял и се представят по-добре на тестове за интелектуална способност.

NEWS_MORE_BOX

Генетичната промяна засяга експресията на гена NPTN, който кодира протеин, действащ на невронни синапси и следователно отразява комуникацията на мозъчните клетки.

За да потвърдят откритията си, учените изследвали NPTN гена в миши и човешки мозъчни клетки. Те установяват, че ген NPTN има различна активност в лявото и дясното полукълбо на мозъка, което от своя страна може да доведе до по-голяма чувствителност на лявото полукълбо към мутации на NPTN.

Резултатите показват, че някои разлики в интелектуалните способности могат да са резултат от намалената функция на NPTN гена в определени участъци на лявата мозъчна хемисфера.

Д-р Кинг и екипът му са на мнение, че откритието на този ген и по-задълбоченото му изучаване биха могли да помогнат значително за ранната диагностика, лечението и не на последно място превенцията срещу различни мозъчни заболявания, психични разстройства, шизофрения, аутизъм и др.