Хроничната болка е основната причина за злоупотребата с опиоиди - силни болкоуспокояващи като оксикодон, хидрокодон, фентанил или трамадол.

 

Злоупотребата с тези лекарства е истински проблем, защото повишава чувствителността към болка, което от своя страна води до още по-голяма употреба на опиоиди


 

Въпреки че болката е реална, умът играе ключова роля в начина, по който я възприемаме.

 

Проучване от Университета на Юта е показало, че терапия, базирана на релаксация и концентрация на вниманието, провеждана в продължение на осем седмици, намалява употребата и злоупотребата с опиоиди, намалява симптомите на хронична болка и нейните ефекти продължават до 9 месеца.

 

Терапията, създадена от клиничния изследовател и психотерапевт Ерик Гарланд, се нарича Mindfulness Oriented Recovery Enhancement - M.O.R.E.

 

Употреба на болкоуспокояващи

Това е първото мащабно клинично проучване, което показва, че психологическата интервенция може да намали както злоупотребата с опиоиди, така и хроничната болка сред хората, на които са предписани опиоидни болкоуспокояващи.

 

Проучването проследява 250 възрастни с хронична болка, които злоупотребяват с опиоиди.

 

Повечето, които са приемали оксикодон или хидрокодон, все пак са продължили да изпитват болка и да страдат от депресия.

 

В допълнение, повече от половината са започнали да злоупотребяват с опиоидите.

 

Това разстройство включва дългосрочна натрапчива употреба на опиоиди за немедицински цели.

 

Може да се диагностицира, когато се появят следните симптоми за период от 12 месеца:

  • Прием на опиоиди в по-големи количества или по-дълго от препоръчаното от лекаря;
  • Усещане за необходимост от употреба на опиоиди или неуспешни опити за намаляване на употребата им;
  • Неспособност да се изпълняват задълженията на работа или вкъщи;
  • Отказване от социални контакти;
  • Продължаване на приема на опиоиди, въпреки че те влошават болката, емоционалният стрес и депресията;
  • Настоящи симптоми на синдром на отнемане.

Намаляване на употребата на опиоиди

Участниците са били разделени на две групи.

 

Едната група е участвала в стандартна психотерапия, а другата е преминала през терапия, базирана на вниманието.

 

И двете групи са направили осем терапии, в рамките на една седмица, за по два часа, както и 15 минути ежедневна практика.

 

Изследователите са измерили поведението на участниците при злоупотреба с опиоиди - наличие на болка, нива на тревожност, стрес и депресия, както и дозата опиоиди, приемани през 9-те месеца, през които е продължило проучването.

 

Нуждата от опиоиди се измерва в три произволни часа на деня чрез технологични методи.

 

След 9 месеца, се е установило, че 45% от участниците в групата, преминала през терапия, базирана на вниманието вече не злоупотребяват с опиоиди, а 36% са намалили употребата на опиоиди наполовина или повече.

 

Терапията, базирана на внимание също е подобрила тяхната хронична болка, намалила е желанието им за опиоиди и е намалила депресивните симптоми до нива под прага за депресивно разстройство.

 

Ефектите от терапията, базирана на внимание, изглежда стават по-силни с течение на времето, казва Гарланд, който е изучавал техниката за повече от десетилетие.

 

Едно възможно обяснение е, че така хората прилагат уменията, които са научили чрез терапията, в ежедневния си живот.

 

Устойчивите ползи могат да бъдат свързани със способността на вниманието да преструктурира начина, по който мозъкът обработва възнагражденията, сякаш спира да оценява усещането за облекчение, което лекарствата носят, и вместо това оценява повече естествените и здравословни усещания.

 

Подробности за проучването

Участниците се научават да преодоляват усещането за болка или нужда от опиоидни аналгетици чрез сетивата си, като засилват това, което чувстват, и го разделят на различни усещания като топлина, стягане или изтръпване.

 

Те се обучават да усещат как тези преживявания се променят с времето и да приемат гледната точка на останалите.

 

Ключов момент е да се научат да се наслаждават на приятни и ценни за здравето и психиката им преживявания, които се случват в ежедневието.

 

Участниците се научават да виждат по различен начин стреса или негативните събития, за да могат да се учат от тях и също така да знаят как да се справят с тези преживявания, за да излязат по-силни.

 

Референции:

https://www.sabervivirtv.com/medicina-general/mindfulness-reduce-analgesicos-dolor-cronico_6907

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2789279