Новини за пандемията от Ковид, проблеми на работа, безкрайно задръстване – натрупването на всичко това ден след ден може да причини стрес и раздразнение.

 

Не е тайна, че изблиците на гняв вредят на личните и професионални отношения. Потискането им обаче може да доведе до редица здравословни и емоционални проблеми.


 

Това, което ни остава, е да се научим да изразяваме и управляваме гнева си по конструктивен начин. Проучване на учени от Колумбийския университет и Медицинското училище на Харвард доказва, че умението да изразим гнева си по здравословен начин намалява риска от сърдечни заболявания.

 

Дайте си глътка въздух

 

Когато сме разгневени дишаме плитко и учестено. Това ни държи в бойна готовност и ни пречи да погледнем обективно на ситуацията. Опитайте да дишате бавно, дълбоко и ритмично, като вдишвате от корема, а не от гърдите си. Това помага на тялото да се успокои по-бързо.

 

Опитайте с визуализация

 

Преди напрежението да ескалира, опитайте да си представите реално или въображаемо място, което ви кара да чувствате спокойствие, радост, сигурност. Това може да е хижа в планината, изгрев, гора и дори далечен плаж, който бихте искали да посетите някой ден. Съсредоточете се върху усещанията си. Как изглежда небето, как ухае планинта, какви са звуците в гората?

 

Раздвижете се

 

Можете да се почувствате още по-напрегнати в трудна ситуация, когато седите неподвижно. Раздвижването на тялото освобождава напрежението в мускулите ви. Следващият път, когато се сблъскате със стресова ситуация, опитайте да се разходите или да направите упражнения за раздвижване, за да предпазите ума и тялото си от стрес.

 

Изразете своето разочарование

 

Разкажете за разочарованието си на близък приятел или член на семейството, за да не трупате гнева вътре в себе си. При конструктивното изразяване на гнева обясняваме как се чувстваме на този, който ни ядосва, и търсим решение, като в същото време съумяваме да изслушаме и разберем гледната точка и на другия.

 

Променете обстановката

 

Откъснете се от напрягащата ситуация, като останете насаме или смените обстановката. Ако домът ви е разхвърлян и това ви стресира, излезте на разходка. Вероятно ще откриете, че сте по-добре подготвени да се справите с бъркотията, когато се върнете.

 

Открийте корена на стреса

 

Гневът е силна емоция и не е никак приятно усещане, но той всъщност идва да ни сигнализира, че имаме неудовлетворена нужда, за която трябва да се погрижим. Ако открием в какво се корени гнева, ще знаем и какво трябва да променим , за да се освободим от него. Ако ежедневното ви пътуване до работното място ви изнервя, потърсете алтернативен маршрут или друго решение.

 

Идеята е да откриете и разберете нещата, които предизвикват гнева ви. След като сте наясно с тях, можете да предприемете нужното, за да избегнете неприятните последствия. Повече за откриването на емоционалните спусъци може да прочетете тук.

 

Източник:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2831051/

https://www.healthline.com/health/how-to-release-anger