Рядко си даваме, ако не и никак, сметка, че болежките, които изпитваме не са вследствие на влошено здраве, а са всъщност индикатор за нарушения във функциите на вегетативната регулираща система заради стрес и повишено натоварване.

Специалистите препоръчват да не оставаме равнодушни към тези сигнали на организма и особено, ако се оплакваме от минимум три от тях напоследък постоянно – да се обърнем и потърсим компетентна помощ.

Кои са симптомите, които показват повишаване на стреса и необходимостта от почивка и мерки в насока подобряване на качеството на живот?
 

1. Главоболие

Нека започнем с тривиалното и едно от най-честите оплаквания – главоболието. Заради стрес са разпространени две „разновидности”. При едната има оплакване от продължително „стягане на главата”, което се отбелязва не само в определен ден, но и дни и седмици наред. В повечето случаи болката идва от стегнатите вратни и раменни мускули, които инстинктивно напрягаме при интензивно натоварване. Това от своя страна продуцира болката в главата. Роля играе и ергономичността на работното място – височина на бюро, монитор, стол към погледа на очите, положението на лактите, извивката на кръста...

За да го преодолеете, потърсете като начало указания за правилна позиция на работното място (Например, предлагаме ви това). Опитайте се да въведете график за периодични кратки почивки, придружени с развиждване. Правете по няколко пъти на ден за няколко минути гимнастика на врата и раменете, кръста. Позволете си да се поглезите 2-3 седмично поне с кратък масаж в областта на врата, главата и ременете и да се насладите на спокойна топла баня.



Следващата стъпка вече предполага усвояване на техники за редуциране на стреса.


Различното при мигренозното главоболие е, че то се появява като пристъп. Проявява се периодично и се чувства само от едната страна на главата. Силата му е много по-голяма, буквално „вади от строя”, придружено е от аура – смущения в зрението или слуха, и други оплаквания от физикален характер като гадене. Дължи се на разширяване на артериите при черепа, което може да се установи при специализирано изследване. То може да бъде продуцирано от стрес  - наблюдавано е от изследователи и специалисти при стрес на страдащи от мигрена.

При всички случаи наличието на мигрена изисква консултация с лекар, изясняване на причината и подходяща за случая терапия.

Това, което може да се направи при подобно страдание, е засегнатият да се отдаде на почивка. Така или иначе състоянието му не би могло да му позволи работоспособност или кой знае каква ефективност, а поведението му допълнително натоварва обстановката – при него се наблюдава раздразнителност, безинициативност, силна чувствителност към странични дразнители, бърза уморяемост...
 

2. Болки в гърба и кръста

Може ли да предположим, че болките в гърба или кръста всъщност не се дължат на предполагаемата дископатия, а са резултат от потиснатото ни емоционално състояние за по-продължителен период от време? Според специалистите продължителните душевни натоварвания са причина за продуцирането на конвулсии на мускулатурата, на които и се дължи болката в гърба.

NEWS_MORE_BOX


Така че, ако страдате от болки по гръбначния стълб, в гръдния отдел или кръста, помислете дали не е дошло време да разбиете черупката, в която се намирате и да отхвърлите факторите, които се налага да понасяте. Дори и да не искате да си признаете, организмът ви отдавна е "уловил", че условията, в които сте се поставили, не са приемливи за вас.

Не е лошо, разбира се, да помислите и за активно разтоварване – всякаква динамична физическа дейност би била от полза. Устройте работното си място, укрепете мускулите на гърба и кръста с подходящи упражнения, пазете се от течения и резки преходи от една в друга температура и не прекалявайте с използването на офисните столове с въртяща се основа... И непременно, хранете се балансирано и пълноценно и помислете как бихте могли за себе си да водите по-пълноценен начин на живот – всеки има право на това!