Средиземноморксият тип хранене намалява риска от исхемична болест на сърцето, рак и невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер.

Здравословната диета включва плодове, зелeнчуци, зехтин, ограничено присъствие на месо и високомаслени млечни продукти, умерена доза червено вино. Това е изтъквано от редица проучвания. В британско медицинско издание обаче е публикуван резултатът от мета-анализ от повече от 12 научни изследвания, обхванали общо над милион и половина души. Франческо Софи от Флоренция, изтъква ролята на този тип диетичен режим в предпазването от хронични заболявания.

Ако на човек, който стриктно се придържа към средиземноморксите храни и избягва вредните такива, се поставят 9 точки, то авторите обясяват, че повишаването на личния резултат само с 2 такива, независимо дали от 0 на 2 или от 6 на 8, има изключителен ефект за редуциране на риска от преждевременна смърт.

За съжаление в страните в средиземноморието все по-често се изоставя рационалния начин на хранене и се прибягва до по-калорични и по-солени продукти.