Пробиотиците, приемани самостоятелно или в комбинация с пребиотици, могат да помогнат за облекчаване на симптомите на депресия. Това показват резултатите от проучване, публикувани в медицинското списание British Medical Journal.

 

Пробиотиците съдържат бактерии и дрожди, които повлияват положително стомашно-чревната флора, а пребиотиците са вид несмилаеми растителни фибри, които осигуряват храна за чревните бактерии.


 

В своя доклад изследователите посочват, че проучват дали терапията, повлияваща добре на микробиома, може да облекчава психиатрични състояния като депресия и тревожност.

 

Докладът обединява седем клинични изпитвания на 12 пробиотични щама бактерии, направени през последните 15 години, за да оцени въздействието на терапията върху възрастни с депресия и/или тревожно разстройство.

 

Едно от тях изследва ефекта от комбинирано лечение с пробиотици и пребиотици, а друго – от пребиотична терапия.

 

Сред бактериалните щамове, чието влияние се оценява, влизат Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei и Bifidobacterium bifidum.

 

Проучванията показват, че 11 от тези пробиотици, самостоятелно или в комбинация с пребиотици, са потенциално полезни за облекчаване на симптомите на депресия. Според изследователите това вероятно се дължи на намаляването на възпалителните процеси в организма, които могат да повлияят на мозъчната функция.

 

Тъй като проучванията са с ограничен обхват, е рано да се правят категорични заключения за ефективността на терапията и нежеланите ефекти при продължително лечение.

 

Терапевтичните сесии при специалист, физическите упражнения и медикаментозното лечение засега остават най-ефективните методи за лечение на депресия. Междувременно доброто състояние на чревната флора може да се поддържа и без пробиотични добавки чрез консумацията на храни, които естествено съдържат пробиотици, като кисело мляко, кефир и кисело зеле. Пълнозърнестите храни също помагат да се поддържа функцията на червата.

 

Източници:

Noonan S, Zaveri M, Macaninch E, Martyn K. Food & mood: a review of supplementary prebiotic and probiotic interventions in the treatment of anxiety and depression in adults. BMJ Nutrition, Prevention & Health. 2020 June 9

 

Probiotics alone or combined with prebiotics may help ease depression [press release]. London, United Kingdom: BMJ; July 6, 2020.