Стресът е един от механизмите за адаптация на организма към въздействието на външната среда. В отговор на силни емоции тялото започва обща мобилизация - мозъкът изпраща алармен сигнал, освобождавайки хормони в кръвния поток, предназначен да приведе всички наши органи и системи в повишена готовност.


Острите и не много силни натоварвания често са от полза за тялото, в крайна сметка те мобилизират всички наши резерви. Ако проблемът бъде разрешен успешно, такива „разклащания“ оставят чувство на удовлетворение и ярките емоционални преживявания се помнят дълго време. Когато стресът обаче продължи дълго, той изчерпва защитните сили на организма и допринася за развитието на различни заболявания.

 


Ами сега?


Ако стресът е продължителен, тялото се затруднява - хроничните заболявания се влошават, страдат нервната и сърдечно-съдовата система.


На фона на стреса често се развиват пептична язва, хипертония, бронхиална астма, захарен диабет и заболявания на щитовидната жлеза. Ако имаме главоболие, „скокове“ на кръвното налягане и безсъние или емоционалният стрес не изчезват повече от четири седмици, е добре да си обърнем внимание и потърсим помощ.


В същото време доброто хранене е от съществено значение за предотвратяване на стреса. Шампиони в борбата с нервното напрежение са крушата, кивито, грейпфрута и други цитрусови плодове, червените чушки, банани, кориандър, босилек, целина и др. Прасковите и гроздето са особено полезни.

 

Признаци на хроничен стрес

  • Неспособност да се съсредоточим върху нещо;
  • Твърде чести грешки в работата;
  • Затруднена памет;
  • Чувство на умора твърде често;
  • Много бърза реч, объркване на думи, често повтаряне на едно и също;
  • Загуба на чувство за хумор;
  • Често забравяне;
  • Повишена възбудимост, раздразнителност;
  • Рязко увеличение на броя на изпушените цигари;
  • Рристрастяване към алкохолни напитки;
  • Постоянно усещане за недохранване, промени в апетита;
  • Лош сън; чести кошмари;
  • Промяна във възприятието на времето (върви твърде бавно или твърде бързо);
  • Промени в сексуалното поведение: намалено или повишено сексуално желание, загуба на удовлетворение от секс, при мъжете - проблеми с ерекцията;
  • Чести болки в главата, гърба (особено в областта на шията и раменния пояс), в стомаха, киселини, гадене;
  • Повишено кръвно налягане, изпотяване, периодично, плитко дишане, сухота в устата, треперене и втрисане.

Ако забележим повече от 30% от горните признаци на стрес, това е повод да помислим за здравето си (както психологическо, така и физическо) и да започнем да търсим причината, която е причинила всичко това.

 

Как да си помогнем?

  • Разтягане - разтягането на мускулите намалява чувството на стрес: напрегнатите мускули се отпускат.
  • Ако сме вкъщи – със стиснати юмруци, удрянето на възглавницата е добра физическа релаксация.
  • Масажиране на пръстите от основата до върха.
  • Натискане на слепоочията и масажиране за минута или две.
  • Чудесен начин да се отпуснем е да напрегнем и след това да отпуснем всеки мускул в тялото си, като започнем с краката и стигнем до главата.
  • Много важно е да нормализираме съня. Постоянната липса на сън е директен път към емоционалното претоварване.
  • Повече движение. Най-полезни в борбата със стреса са спортовете, които развиват издръжливост и укрепват сърдечно-съдовата система: бягане, плуване, тенис, аеробика.
  • Надежден лек за стрес е и пълноценния сексуален живот.

Обикновено в момента на силно преживяване започваме да дишаме често и плитко. Такова дишане трябва да бъде заменено с дълбоко дишане – експертите съветват да вдишаме максимално, задръжаме малко дъха си и след това правим дълго, бавно издишване. По този начин трябва да дишаме поне две до три минути. Техниката има силно успокояващо действие.