Оптимизмът е генетично заложен, твърди статия, поместена в Proceedings of the National Academy of Sciences. Според изследователите позитивният маниер на поведение, самоуважението и дори конкуретноспособността ни, се определят от гените.

Отношението към живота има връзка с окситоцина, който синтезира организма ни. Окситоцинът, освен стимулиращ маточните контракции при раждането хормон, се определя и като хормона на любовта и прегръдката. Синтезира се, както от женския организъм, така и от мъжкия, по време на оргазъм.

Според изследователите участък от генетичния материал на окситоциновия рецептор играе роля за позитивното светоусещане. Учените разграничават две повтарящи се комбинации във въпросния генетичен участък, A и G.

При изследване на 326 души се установява, че хората с едно или две А в него са по-склонни на депресивно и мрачно настроение, отколкото тези, при които се откриват две G. На последните пък по природа им е дадено да гледат на света през розови очила, казва Шели Тейлър, професор по психология от Университета на Калифорния в Лос Андежелис.

Въпреки че носим генетичен код за щастие, това не означава непременно, че ще се превърнем в оптимисти. Как ще се реализира заложеното у нас зависи от средата, в която се развиваме, и опита ни, продължава тезата си проф. Тейлър.

NEWS_MORE_BOX

„Със сигурност има гени, които влияят на процеса на предаване на емоционалната информация, отношението ни към света и поведението ни. Това обаче не означава, че ние не сме в състояние да променим светогледа си.“, коментира Филип Хърви, професор по психиатрия и поведенчески науки от медицинското училище на университета в Маями.

Скептичен към резултата от изследването е и директорът на Центъра по невроикономически изследвания на университета Клармонт в Калиф. Според него носителството на генетичния код за оптимизъм няма да има доминираща роля при хора, които в детството си, например, са преживели психическа травма.

Всъщност връзката с околния свят и хората е най-сигурната основа, върху която може да се изгражда положителната настройка към света. Това че носите кода на оптимизма, според Алън Мейнвиц, психиатър от Ню Йоркската болница „Ленокс Хил“, не означава нищо друго, освен че сте по-сензитивен тип спрямо настроенията на хората в групата.