Първа част: Жълтият кантарион


Добавки за настроение с потенциал

SAMe (S-аденозил-L-метионин)
Влиянието на SAMe при депресия се изучава сериозно. Въпреки че получените данни не са окончателни, при анализа на 28 клинични изследвания става ясно, че  SAMe значително подобрява симптомите на депресия, сравнени с плацебо и че въздействието му е незначително, в сравнение с антидепресантите.


Емънс спрепоръчва SAMe при състояние на депресия с понижена активност по 4 до 8 грама дневно. В клиничните изследвания обикновено се назначава дневна доза от 8 до 16 грама дневно в продължение на 6 седмици. 


Въпреки че страничните ефекти са изключение, при наличие на диабет, ниска кръвна захар, тревожност или психично заболяване следва да се приема с внимание. Гастроинтестиналните проблеми и кожните прояви са най-често наблюдаваните странични ефекти.



Може би влияят и следните билки...
Въпреки че се разполага с по-малко научни данни на настроението влияят и следните билки, витамини и хранителни добавки:


Валериана – лекарствените вещества се извличат от сухи корени на билката. Най-често се взимат при безсъние и понякога при нервно напрежение.


Лавандула – билката е използвана предимно в ароматерапията, в есенциални масла и чайове, като помощно средство за релакс и успокояване при тревожни състояния и депресия.


Омега-3 мастни киселини – намират се в рибата и някои растителни мазнини. Добавката има подпомагащ ефект при терапия на депресия. Емънс препоръчва по 2-4 грама Омега-3 мастни киселини и повече на ден при емоционално разстройство.


Витамини от В групата – те са жизненоважни за метаболизма на клетките и за поддържането на централната нервна система. Емънс препоръчва витамин В-комплекс или мултивитамини, които ги съдържат, за стабилизиране на мембраните на нервните клетки.


Витамин Д – не се разполага с достатъчно факти, които да потвърждават необходимостта и ефекта на витамин Д при емоционални разстройства, но има данни, че витаминът влияе положително на настроението при смяна на сезоните и при депресия през зимните месеци.



Добавки, които не са безопасни
Кава-кава
Растението се използва при традиционни обреди на Тихоокеанските острови и стана популярно като ефикасно при състояния на тревожност. Тази добавка обаче носи риск от чернодробни заболявания. Така че при наличието на такъв здравословен проблем или прием на лекарства, натоварващи черния дроб кава-кава трябва да се изягва.


5-HTP
Това е прекурсор на невротрансмитера серотонин. Противоречиви са мненията относно ползата при проблеми с настроението. Не е ясно дали ни води до проблеми с имунната система.
 


В случай, че проявявате интерес към други хранителни добавки с ефект върху емоционалното състояние, имайте предвид, че повечето билкови продукти и хранителни добавки не се следят от съответните контролни органи и има вероятност да не са безопасни за здравето. Експерти препоръчват да се прави самостоятелно проучване за ефекта им с фармацевт, лекар, сред ползващи продукта, до компанията производител.