Есенната тревожност или депресия представлява нарастване на безпокойството, което някои хора започват да изпитват през есенните месеци. Експертите смятат, че някои причини за това безпокойство може да се дължат на началото на новата учебна година, края на ваканционния сезон или евентуално съжаление, че човек не е постигнал своите желани цели през лятото.

 

Тъй като краят на слънчевите и по-дълги дни наближава и есента си проправя път, някои хора се чувстват потиснати. Есенната тревожност е тенденцията хората да страдат от безпокойство и лошо настроение. За разлика от друг вид безпокойство, за есенната тревожност често няма видим външен фактор и има тенденция тя да се повтаря всяка година.


 

Въпреки че смяната на сезоните може да доведе до промени в настроението и тревожност, есенната тревожност не е официално признато разстройство. Когато дните стават по-къси, нощите по-дълги, времето става все по-студено е нормално да се изпита повече тъга. Въпреки това безпокойството може да се дължи повече на връщането в училище или на работа и повишаване на напрежението за по-добро академично и социално представяне.

 

Хората, които се борят с преходи или всякакъв вид промяна в житейските обстоятелства, като промяна в графика, тревожността може да възникне, защото сега трябва да стават по-рано и спят по-малко.

 

Мнозина не осъзнават колко често срещано е безпокойството през есента и поради това не успяват да го разпознават. Въпреки това, ако то се появява всяка година, моделът става забележим и човек може да предприеме стъпки за неговото предотвратяване.

 

Промените в диетата, всекидневните физически упражнения и повишеното излагане на дневна светлина са стъпки, чрез които засегнатите могат да сведат до минимум ефектите от есенното безпокойство. Симптомите на есенната тревожност включват:

  • Лошо настроение и депресия;
  • Прекомерно безпокойство;
  • Раздразнителност;
  • Летаргия, сънливост и умора;
  • Загуба на интерес към ежедневните дейности.

Според специалистите една от причините за есенната тревожност е намаляването на слънчевата светлина, което води до падане на нивата на серотонин. Този важен хормон влияе върху настроението, апетита и съня. Наблюдава се и увеличение на хормона мелатонин, който кара човек да се чувства сънлив и депресиран.

 

Набавянето на по-малко витамин D е друг ефект от излагането на по-малко количество слънчева светлина. Други фактори включват промени в поведението, защото с влошаването на времето човек прекарва по-малко време на открито и извършва по-малко упражнения.

 

Референции:
1. Healthline. Autumn Anxiety: Why You May Feel More Stressed This Season
2. National Institute of Mental Health. Seasonal affective disorder
3. Verywell Health. What Is Seasonal Affective Disorder (SAD)?