Първа част: Мигрената - заболяване на по-активните и емоционални натури

 

Ключът към овладяването на мигренозните пристъпи е контролът на факторите, които ги провокират.
Всички предизвикващи мигрена фактори могат да бъдат разделени в няколко категории:


Хормонални промени
Често пациентките с мигрена съобщават, че състоянието им се обостря преди или по време на менструален цикъл. При някои жени мигрената започва с първата менструация. По време на бременност и в менопауза при много жени се наблюдава отшумяване на пристъпите.


Грешки в хранителния режим
Шоколад, сирене, колбаси, цитрусови плодове, лук, ядки, риба, пържени мазни храни, черен дроб, месни екстракти, консервирани храни, се споменават като храни, предизвикващи пристъпи на мигрена. Напитки като чай, кафе, какао, червено вино, сок от южни плодове също могат да провокират мигренозно главоболие.
В храните и напитките се съдържат химични вещества (например, в някои сортове сирене има тирамин и хистамин), които влияят на кръвоносните съдове и биха могли да предизвикат мигренозен пристъп при хора с чувствителни кръвоносни съдове.


Лъчения
Продължителна работа с компютър или гледането на телевизия също могат да причинят пристъп, поради невидимото за нас, но дразнещо мозъка, постоянно трептене на монитора.


Медикаменти
Продължителният прием или големите дози от някои медикаменти, както и оралните противозачатъчни средства, могат да повишат честотата на мигренозните пристъпи.


Климатични промени
Резките температурни амплитуди и дори промяната на сезоните обострят чувствително мигрената.
Според експерти, рязкото застудяване, както и температури под нулата предизвикат силно главоболие. Най-уязвими са страдащите от мигрена и различни неврологични заболявания.
Ниските температури и студеният вятър предизвикват свиване на мускулатурата по цялото тяло, в това число и мускулите, намиращи се по главата и шията. Мускулното напрежение впоследствие провокира главоболието.


Физически натоварвания
Установено е, че прекомерното физическо натоварване или свързаното със статично натоварване, като силовите тренировки или вдигане на тежести също могат да отключат мигренозен пристъп. За разлика от тях умереното физическо натоварване, кардио тренировките и упражненията за издържливост като бягане, плуване, каране на колело намаляват честотата на пристъпите.
 



Някои от предизвикващите мигренозни пристъпи фактори, каквито са промените във времето и хормоналните изменения, не могат да се контролират, но други могат да се управляват напълно.
 

В продължението: съвети как да намалим проявата на мигренозните пристъпи.