Тъй като коронавирусът продължава да се разпространява, с това растат и страхът и тревожноста сред хората. Местните новини никога не са били толкова важни, но със своята противоречивост допринасят за нестабилността на емоциите. Страхът и несигурността, които ни завладяха заедно с COVID 19 се засилват и предизвикват все по-силни емоции.


Симптоматиката на коронавирус е кашлица, болка в гърдите, задух и усещане за треска или втрисане. Ако изпитвате болка в гърдите или сериозни проблеми с дишането за период време или когато вече се чувствате физически болен, трябва да се обадите на лекар. Част от симптоматиката на коронавирус може да се прояви в състояния на тревожност и страх. Какво означава това?


Страхът и тревожността могат да предизвикат внезапни физически и тежки реакции, без реално да съществува опасност и очевидна причина. Това е паническа атака. Точният резултат може да варира от човек на човек, но класическите признаци включват някои от същите симптоми. 



Пристъпите на паника могат да причинят учестен и пулсиращ сърдечен ритъм, треперене, задух, стягане в гърлото, горещи вълни, втрисане, изпотяване. Когато се появят паническите атаки, може да си помислите, че губите контрол, че получавате сърдечен удар или дори, че настъпва вашата гибел. И, ако по някаква причина изключите вероятността за паническа атака, какво правим с тревожността, която все повече се засилва?! В един етап могат да се появят още противоречиви симптоми като стомашно-чревни проблеми, неспокоен сън, чувство на умора и отпадналост, мускулни болки, които също се споменават в симптоматичната картина, характерна за коронавируса. Задухът, причиняван от COVID 19 и от паническата атака може да изглежда по един и същ начин и затова е трудно да бъдат разграничени. Ако някой изпитва задух или стягане в гърдите, дори и за продължителни периоди от време, но няма кашлица заедно с тези симптоми, тогава най-вероятно се касае за безпокойство в резултат на повишени нива на стрес.


При хората, които имат задух поради остри медицински проблеми, понякога липсват често срещаните симптоми на паническа атака и понякога изобщо не изпитват силна тревожност. При тях липсва част от психологическата симптоматика на паническите атаки.


Вирусът засяга белите дробове и дихателните пътища. Тревожността има ефект върху цялото тяло. 


Не пренебрегвайте психичното си здраве! Само защото тестът за коронавирус е отрицателен, не означава, че не трябва да се погрижите за себе си. Причиненият стрес отслабва организма и той става по-податлив на заболявания, отключване на автоимунни такива, също. 

 

Как можем да победим паническите атаки и високите нива на тревожност? 

Често съветвам клиентите си да променят начина, по който се справят с негативните мисли. Предизвикателството на ирационалните мисли може да помогне за придобиване на чувство за контрол. Много от това се свежда до вътрешния диалог. Проучете начина, по който мислите за текущата си ситуация. Запитайте се кои части от това можете да промените. По-широката концепция на съзнателност би била много полезна.


Ако вие в миналото си сте имали тревожни разстройства, вероятно вече знаете стратегии, които Ви помагат да се справите с негативните чувства. Но ако за първи път попадате в клопката на паническите пристъпи и симптомите на тревожност се засилват и пречат на съня Ви и рутинното ви ежедневие или ако пристъпите на панически атаки зачестят, непременно се свържете със специалист.


Не се притеснявайте, ако видите тези симптоми, очаква се този тревожен отговор, тъй като това е нашата човешка реакция на пандемия. В момента всичко е трудно. И ако сте някой, който изпитва повече тревожност или депресия от нормалното, знайте, че определено не сте сами.