Съвременният свят е пълен с убийци на концентрацията, независимо дали имаме проблеми с фокусирането или не. Смартфоните и социалните медии се превърнаха в огромен източник на разсейване за хората по целия свят. Трудно е да задържим фокуса си, когато с едно щракване на мишката или с плъзгане на пръст по екрана можем да проверим какво се случва с приятелите или семейството. Междувременно електронната поща прелива от неотворени мейли, а мозъкът ни се замайва от твърде малкото сън, стрес и умора. Нищо чудно, че ни става все по-трудно да се концентрираме над задачите си на работа или у дома, които изискват цялото ни внимание.

 

Социалните мрежи


 

Социалните медии ни позволяват лесно да се свързваме с приятелите си – и така да прекъсваме работата си – многократно през деня. Всяка актуализация, която преглеждаме, прекъсва потока на нашите мисли. За да се справите с този проблем, избягвайте да влизате в социалните медии докато вършите нещо важно. Ако все пак искате да проверявате от време на време, правете го в някоя от почивките, когато потокът от публикации няма да наруши концентрацията Ви. Когато не можете да устоите, използвайте приложения, с които да ограничите достъпа до Интернет или социалните мрежи за няколко часа.

 

Електронната поща

 

Дори и повечето мейли да са служебни, няма да постигнете голям напредък, ако постоянно прекъсвате това, над което работите, за да отговорите на всяко съобщение. Вместо да проверявате пощата си непрекъснато, отделете конкретно време за тази цел. През останалата част от деня изключете пощата си, за да работите необезпокоявано.

 

Мобилният телефон

 

Съобщенията, входящите разговори и нотификациите от различни месинджъри и приложения са още по-разсейващи. Приемането на един входящ разговор обаче не само Ви отнема време, но и може да наруши концентрацията Ви . Затова, когато работите по  интензивен проект, спрете звука на телефона си, за да не се изкушавате да отговаряте. Изберете конкретно време за проверка на входящите обаждания и гласовата поща.

 

Разпокъсване на вниманието

 

Често се заблуждаваме, че когато работим над няколко задачи наведнъж, ще свършим повече работа за по-малко време. Помислете отново. Изследванията показват, че когато пренасочваме вниманието си от една задача към друга, губим време. Крайният резултат е, че работата над три проекта едновременно отнема повече време, отколкото изпълняването им един след друг.

 

Когато е възможно, работете само над един проект в даден момент, особено когато задачата е с висок интензитет или приоритет. Запазете уменията си за работа над много задачи наведнъж за нещата, които не са спешни или изискващи - вероятно няма да навреди да подредите бюрото си, докато говорите по телефона.

 

Скука

 

Някои от задачите, които трябва да изпълняваме всеки ден, са по-интересни от други. Скучните могат да убият вниманието ни за минути, което ни прави изключително уязвими на разсейване. В такива моменти телефонът, интернет и дори мисълта да забършем прахта от бюрото могат да ни изглеждат още по-изкушаващи. Скучните задачи стават по-лесни за изпълнение, когато имаме нещо хубаво, което да очакваме с нетърпение - например кафе в почивката, разговор с приятел или кратка разходка. В този случай многозадачността може да помогне, например да си пуснете радио или музика, докато попълвате разписки.

 

Натрапчиви мисли

 

Трудно е да се съсредоточим на работа, когато мислим за покупките или за домакинските задачи за вечерта. Възможно е да се притесняваме за пропуснатото обаждане от вчера или за трудния разговор, който ни предстои. Натрапчивите мисли от всякакъв вид могат да бъдат много разсейващи. За да се освободите от тях, ги запишете. Направете списък със задачите, които планирате за по-късно или излейте в дневника си разочарованията поради неприятна конфронтация.

 

Стрес

 

При силен стрес става трудно да се съсредоточим и да овладеем вниманието си. Стресът може да причини главоболие или сърцебиене, което намалява способността ни да се концентрираме. За да се справите с този проблем, приложете техники за намаляване на стреса, като медитация.

 

Умора

 

Умората може да затрудни сериозно концентрацията, дори и когато няма разсейващи фактори. Проучвания показват, че твърде малкото сън може да намали устойчивостта на вниманието и капацитета на краткосрочната памет. Повечето възрастни се нуждаят от 7-9 часа сън на нощ, затова превърнете добрия сън в приоритет. Това ще ви помогне да свършите повече през активната част на деня.

 

Източник:

www.webmd.com