Задържането пред екран на децата в предучилищна възраст повече от час влияе на развитието на главния мозък, констатира научен екип. Изследването е ръководено от педиатара д-р Джон Хътън от детската болницата на Синсинати и е представено в сп. JAMA Pediatrics.

 

Изследователите наблюдават промените, които настъпват при децата на възраст от 3 до 5 години, които прекарват повече от час пред екрана, без да бъдат контролирани от родителите си. Те установяват, че при тях показателите за развитие на бялото вещество в мозъка са по-ниски. По думите им това влияе пагубно на развитието на речта, грамотността и когнитивните им способности. 


 

Мозъкът на децата през първите пет години от живота е изключително пластичен. Той попива буквално всяка информация, като образува невронни пътища, които имат отражение върху целия живот и способности на индивида. 

 

Дългото застояване пред екрана се свързва с неспособността на детето да концентрира вниманието си и да мисли ясно, поясняват изследователите. Има връзка между продължителния престой пред телевизора и по-слабото развитие на мозъчни структури, които са отговорни за формирането на характерни навици при децата в предучилищна възраст. Отчита се по-висока честота на вредни хранителни навици и поведенчески проблеми при тях.  Не по-маловажна се оказва връзката между продължителното гледане и забавеното речево развитие и ниското качеството на съня.

 

В повечето случаи тези деца растат неглижирано, в семействата им липсва взаимодействие отстрана на родителите, пояснява д-р Хътън. Става въпрос за семейства, в които децата прекарват по 5 часа пред телевизора, а самите родители стоят пред него по 10. 

 

Педиатрите са обезпокоени от портативността на съвременните устройства, които се поставят в креватчетата от най-невръстна детска възраст. По думите им около 90% от съвременните деца на възраст до една година прекарват някакво време пред екран.

 

Екипът е наблюдавал 47 здрави деца, 27 момичета и 20 момчета в предучилищна възраст. Предварително децата преминали през когнитивни тестове, а родителите попълнили анкетни карти, касаещи престоят пред екран. 

 

При изследването била използвана дифузно-тензорна томография, която позволява да се наблюдава връзката между различните части на мозъка. 

 

Средно малко повече от 2 часа на ден прекарват децата пред екран, констатират учените. При тези, които стоят пред такъв повече от час без контрол отстрана на родителите, се отчита по-малко бяло вещество и по-неорганизирана функционалност на мозъка.

 

Изследователите съгласуват резултатите от образната диагностика и с резултатите от поведенческите и когнитивни тестове.

 

От екипа обръщат внимание, че не става въпрос за възникване на някакво увреждане на мозъка, а за това, че бялото вещество остава неразвито заради продължителния пасивен период при детето. 

 

За развитието на когнитивните способности при децата през първите години от живота им от изключително значение е активното социално взаимодействие с тях, подчертават педиатрите.

 

Това е първото изследване, което проследява ефектите на продължителния престой пред екран върху развитието на мозъка при малки деца.