Използването на всякакъв род устройства – телефони, таблети, видео конзоли и други, от деца в предучилищна възраст и по-малки е свързано с риск от емоционални и поведенчески проблеми, сочи поместено в сп. BMJ Open проучване1.


Резултатите показват, че зависимостта на детето към устройствата е свързана с изява на хиперактивност, проблеми с вниманието, концентрацията и сложни отношения с връстниците. 


Играта с устройства от деца на 18 месеца е довела до 59% повишен риск от проблемни взаимоотношения с връстниците до 5-годишна възраст, показва проучването. Прекомерният престой с екран в ръка при 5-годишните е свързан с повишен риск от нарушена концентрация, дефицит на внимание, хепирактивност и импулсивност и емоционални и поведенчески проблеми. 



Данните от проучването показват, че петгодишните прекарват около два часа на ден с устройство, което значително надхвърля препоръчваното от експертите време за подобен род занятия. 


Американската педиатрична академия препоръчва да не се дават устройства на деца на възраст под година и половина, а времето, прекарано пред екрана за деца между 18 месеца и 2 години, да е ограничено и да се разрешава за не повече от час на ден при деца от две до пет години2


В действителност децата на 18 месеца прекарват около 32 минути средно дневно с устройство, 114 минути е времето сред 5-годишните, като нараства на 4 ½ часа при 8-годишните, за да стигне до тревожните 8 часа при 12-годишните, констатира друго швейцарско проучване, представено в сп. PLOS ONE. 


Докато времето, прекарано с устройство при децата до училищна възраст, е в ръцете на родителите им, при учениците управлението на тяхното използване става далеч по-сложно, тъй като се налага ползване на таблети и компютри в учебния процес. 


Експертите стигат до заключението, че при учениците проблемът не е толкова, че ползват с часове тези устройства, а в това как го правят. 


Те откриват, че при ученици от 8- до 12-годишна възраст използването на устройствата всъщност не влияе на психичното им здраве. Проблеми се появяват тогава, когато децата употребяват няколко устройства едновременно. Например гледането на телевизия докато се чати по телефона с приятели може да доведе до стрес и понякога дори до поведенчески и емоционални проблеми. 

 

Източници:
1. https://www.bmj.com/company/newsroom/preschoolers-extensive-electronic-media-use-linked-to-emotional-behavioural-issues/
2. https://www.aap.org/en/patient-care/media-and-children/
3. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0259163