35% от работещите вкъщи заради извънредните мерки срещу разпространението на коронавируса споделят, че тяхното психично здраве се е влошило1. Заключението е на изследователи от Университета Кейо в Токио. 21% от анкетираните твърдят, че работят от дома си по принцип, докато половината от всички информират, че се е неложило да устроят хоум офис заради мерките срещу ковид пандемията.

 

Проучването е проведено между 26 и 28 март и включва 8475 служители на възраст от 20 до 64-годишна възраст. Въпросните 35% казват, че работата от дома е рефлектирала неблагоприятно на психичното им здраве. За 50,7% промяната не е въздействала по никакъв начин на психиката им, докато 14,3% отчитат, че емоционалното им здраве се е подобрило.


 

В какво точно се състои същността на проблема при 35% хората, за които работата от дома действително е проблем?

  • Според 41,3% работейки от дома се чувстват затруднени да разделят служебния от личния си живот.
  • При почти 40% проблем се оказва невъзможността да се движат достатъчно и
  • 39,7 сочат затрудненията в комуникацията с колегите си.

 

При работа от вкъщи рискът да се удължи работното време е висок и границите между служебните задължения и личния живот стават размити, разяснява проф. Исаму Йамамото от Факултета по бизнес и търговия пред FOX Business. За да се предотвратят негативите за емоционалното състояние и изтощението, трябва да се създаде твърде система, в която да се извършват планомерно служебните ангажименти, в това число се провежда контакт и комуникация с колеги, партньори и клиенти.

 

Как може да подобрите емоционалното си състояние, когато работите изолирани у дома?


За много компании хоумофисът е работно място на бъдещето. В това число влизат Google, Microsoft, Twitter, Apple, Amazon и др. Според опитните има начин „да не полудееш“ работейки у дома. Няколко са ключовите моменти, за да се постигне добра продуктивност между познатите стени у дома. Първото условие е да се запази комуникацията. Така че инициирайте разговори с всеки, с кого е необходимо, за да вършите ефективно задълженията си, без да се притеснявате. Още в самото начало уточнете с шефа си, какво точно се очаква от Вас предвид наложилата се промяна. Уточнете дали е удачно да се чувате в началото и края на работното време или дали ще следвате някаква друга удобна за вас схема. Компаниите с опит в управлението на персонал на разстояния ползват познати платформи, за да организират работния си процес и дистанцията не повлиява на резултатите им.

 

Има обаче едно предизвикателство, с което се налага работодателите да се справят и то е, че при 19% от работещите по принуда от дома служители се наблюдава чувство на самота. Самотата потиска продуктивността и демотивира, което налага на компаниите да отделят ресурс за комуникация със служителите си, точно защото не се намират на едно физическо място с тях. Но това трябва да бъдат окуражаващи разговори!

 

Независимоq че работите от дома и може да не споделяте жилището си с друг, не допускайте да се чувствате изолирани. Именно затова западният свят при настоящите мерки срещу коронавируса използва термина социална дистанция, а не социална изолация. Социалната изолация предполага прекъсване на връзките и отдалечаване от близки, приятели и други. Приема се, че социалната дистанция е само физическа. За да се чувствате част от общност, не е необходимо да споделяте едно пространство, доказва го съществуването на редица форуми и групи в социалните мрежи. Подобна платформа за неформална комуникация би могла да се изгради и от компанията, на която сте служител. Просто, ей, така за добро поддържане на духа.

 

За да имате успех с работата от дома, трябва и да я приемате сериозно. Това, че сте далеч от очите и ушите на колегите си, не значи че можете да изпуснете нещата. Ако мислите, че ще работите ефективно в разхвърлян дом, цял ден по пижама, с бумаги и чинии на масата – грешите, много бързо ще се сринете, дори и да отказвате съзнаване. Определянето на отделено работно кътче вкъщи е задължително условие.

 

Това, че работите от дома не значи, че трябва да се лишите и от рутинните навици, които сте си създали за положителен старт на деня и издръжливост в продължение на 9 работни часа. 20 минути време за кафе сутрин е добро начало за ползотворен ден. Половин час тренировки следобед ще върнат силата на мисленето ви. С тях можете да сложите и край на работния ден и направите преход към личното си време, изборът е Ваш.

 

Не забравяйте, че работата от дома може да се окаже благоприятна в персонален и корпоративен план. Това зависи изцяло от вас. Не бива да пренебрегваме красноречивите резултати от едно проучване на 7000 служители2, 65% от които заявяват, че са по-продуктивни, работейки от вкъщи. Причината е, че когато работиш от дома прекъсванията на работния процес са далеч по-малко, редуцирана е намесата на мениджмънта и отпада стресът, свързан с пътуването до работата.

 

От значение е и нагласата и дали промяната е принудителна, както се случи заради пандемията. Особено трудно е да работят от дома хората с големи семейства или самотните родители. Не по-малък проблем се оказва работата от вкъщи за хората, които са сами и лесно могат да се депресират. 

 

Според експерти между 2 и 4 седмици работа от дома не би трябвало да са проблем за когото и да било, но ако периодът се удължи, както не се знае предвид разпространението на коронавируса и се стигне до 2-3 и повече месеци, това би довело до неблагоприяни за здравето и състоянието последици, които трябва да се избегнат или най-малкото редуцират.

 

Източници:

1. https://www.foxbusiness.com/healthcare/working-from-home-has-harmed-mental-health-survey

2. https://www.bbc.com/worklife/article/20200312-coronavirus-covid-19-update-work-from-home-in-a-pandemic