Както мускулите, така и дейността на мозъка може да бъде отразена с отчитането на електрохимичните ѝ свойства. Т. нар. електромозъчни вълни се отчитат с електроенцефалограми.


На тях могат да бъдат наблюдавани няколко вида вълни - алфа, бета, тета и делта, чиято проява се определя от дейността на мозъка. Тета мозъчните вълни най-ясно могат да бъдат определени според това, кога се отчитат – при заспиване, по време на сън и при събуждане. Технически, тета мозъчните вълни са модели на електрическа мозъчна активност в обхвата 4–8 Hz, като по време на тях обикновно сме в състояние на дълбока релаксация. Свързани са с намаляване на тревожността, нивата на стрес и нервността.


Тъй като стресът е пряко свързан с отделянето на кортизол, а той от своя страна с намаляване на имунната защита. Смята се, че честото провокиране на тета вълни води до укрепване на имунната система.



Според психолози подсъзнанието е източник на креативност и вдъхновение. При стимулация на мозъчната дейност, която да „вибрира“ на тета вълни се откроява по-добра възможност за запаметяване, както и подобрение на умението за вземане на бързи решения.


Според изследвания много талантливи художници, изобретатели и мислители са имали изключително високо ниво на времетраене на тета мозъчните вълни.


Въпреки че границите на алфа - мозъчните вълни (8-12 Hz) допринася най-много за способността ни да учим, тета вълните също са свързани с изучаването и навлизането в различни материи и техники. Тета състоянието на мозъка позволява да „поглъщаме“ много повече информация при обучение в сравнение с бета мозъчните вълните, а при някои определени дейности - дори повече от алфа състоянието на мозъка.


Важно е да се отбелжи, че състояние на тета мозъчна честота може да бъде често срещано явление и при чувство за скука и апатия. В тези случаи е добре прекъсването на този процес.


Изследвания показват, че почти всяка музика се възприема от дясното полукълбо на мозъка и стимулира тета вълните на различни нива, което е възможност по лесен начин да ги предизвикаме, например при заучаване на нова информация.


Друг метод е дълбоката медитацията, както и практикуването на творческа визуализация.


Източници:
https://collective.round.glass/meditation/articles/theta-brainwave-benefits--zz7f08ek
https://www.medicalnewstoday.com/articles/320019#benefits