Не е необичайно да се чувстваме уморени и унили през есенния и зимния сезон.

 

Съдбата на котката, свита на топка на дивана ни, ни се струва най-завидна: само ако можехме да спим колкото е възможно повече, докато чакаме пролетта.


 

Това се случва в определено време на годината - през есента или зимата, или по-рядко през лятото и изчезва спонтанно през пролетта.

 

За да сме сигурни, че това е сезонно афективно разстройство, е необходимо наличието на два големи депресивни епизода през последните две години, без голям несезонен депресивен епизод през същия период.

 

Д-р Ерик Чарлз, психиатър в Болничния център Есквирол в Лимож, припомня, че симптомите до голяма степен са същите като тези на депресията: тъга, тъмнина мисли, физическо и умствено забавяне, загуба на желание и воля, трудности при вземането на решения, изчезване на удоволствието.

 

При сезонната депресия обаче, соматичните и вегетативните симптоми често са обърнати от тези на „класическия“ депресивен епизод.

 

Вместо загуба на апетит, има по-силно желание за въглехидрати и храни с високо съдържание на въглехидрати, с наддаване на тегло, както и по-голяма сънливост, пояснява специалистът.

 

Липса на достатъчно данни

Причините за сезонната депресия все още са обект на няколко хипотези.

 

Едната е свързана с намалена чувствителност на ретината към светлина през зимата или фазово забавяне на циркадния ритъм.

 

И в двата случая тези явления биха повлияли на секрецията на мелатонин и витамин D.

 

Няма консенсус относно броя на хората, засегнати от депресия със сезонна специфика.

 

Сред хората, за които е известно, че са склонни към депресия, д-р Ерик Чарлз изчислява, че около 15% страдат от сезонни разстройства на настроението.

 

Женският пол е доказан рисков фактор за сезонна депресия. 

 

Един факт е сигурен: в периода на преход от лято към есен има няколко явления, които представляват "експлозивен коктейл" за някои хора, пояснява д-р Гийом Фонд, психиатър от Болницата в Марсилия.

 

По-ниските нива на витамин D и по-ниската яркост на светлината са две от тях.

 

Ние също така сме склонни да ядем по-малко плодове и зеленчуци, отколкото през лятото, и повече силно преработени предразполагащи към възпаление храни.

 

И накрая, има стрес по-малко физическа активност.

 

Всички тези фактори могат да допринесат за появата на депресии, описани като сезонни.

 

Светлинна терапия

Има консенсус относно препоръките за хора, които страдат от сезонна депресия.

 

Препоръчва се излагане на сутрешна светлина за около 30 минути, медитация, практикуване на редовна физическа активност, но не вечер, за да се избегне безсъние и редовно балансирано хранене.

 

Препоръчва се ежедневен прием на добавки с омега 3, включително най-малко 1 грам тип EPA и 400 mg тип DHA, витамин D и цинк, които са доказали своята ефективност при лечението на депресия.

 

През този сезон е нормално да намалим темпото, обяснява психиатърът д-р Кристин Бароа.

 

От друга страна, когато вече не можем да функционираме професионално, семейно и социално, има риск от депресия. И тогава е необходимо да се вземат мерки.

 

В случай на доказано сезонно депресивно разстройство, светлинната терапия е първото препоръчително лечение.

 

Това включва излагане сутрин, в продължение на тридесет минути, на изкуствена светлина - еквивалент на слънчева светлина, в продължение на поне петнадесет дни.

 

Този лек се понася добре и действа бързо. Но понякога някои психотропни лекарства като селективни инхибитори на обратното захващане на серотонинSSRIs, се използват в допълнение към светлинната терапия или ако действието им е неуспешно.

 

За съжаление, досега никога не е открито лечение, което да работи при 100% от пациентите с един вид депресия, посочва д-р Гийом Фонд.

 

Източници:

lefigaro.fr