Епидемията, причинена от COVID-19, „остави“ у дома милиони хора по света. Хоум офисът в началото звучеше като сбъдната мечта – работа у дома, без досадното пътуване, повече време със семейството, лесен достъп до любими храни, напитки, ритуали...


Почти осем месеца след началото на кризата с коронавируса, масово хоум офис работещите докладват за липса на ентусиазъм, ниска работоспособност, тотално физическо и психическо изтощение, апатия и хронична умора. Към цялата картина прибавяме и децата у дома, които завършиха учебната година дистанционно, а сега са лятна ваканция и търсят вниманието на родителите си. Напомнят ли ви тези усещания за нещо?


Да, това са някои от отличителните черти на мъчителното професионално прегаряне, наричано за по-кратко бърнаут. Други често срещани симптоми са:


  • Липса на мотивация;
  • Раздразнителност и нетърпение;
  • Промени в отношениията с околните;
  • Трудност при задържане на внимание;
  • Лесно разсейване;
  • Намалена работоспособност;
  • Използване на алкохол и други вещества за справяне с неприятните усещания.

Експертите са категорични, че е важно да уловим признаците на бърнаута възможно най-рано, защото колкото по-дълго продължава процеса, толкова по-трудно ще е възстановяването. Особено ако сме се отказали от важни области от живота си, като спорта и социалните връзки.


Хората преживели бърнаут казват, че той се случва, когато "сметката" ни е препълнена - психически, физически и емоционално. Затова е хубаво да „харчим“ щедро натрупаното. Ето няколко варианта как да го направим.


Създаване на граници

Важно е да създадем конкретно място, където да бъде работното ни място, макар и у дома. Това е важно условие, защото смяната на обстановката между работните задачи – например няколко минути на терасата или двора, помагат на ума да си почине.

 

Време далеч от екраните

Времето пред екраните води до още повече време пред екраните. А това е опасно – с отварянето на лаптопа започват работните задачи, писане на имейли, проверка на социалните мрежи, видеоразговори с колеги и изведнъж осъзнаваме, че работния ден се е слял с онлайн пространството.
Затова обещайте си, че след края на работния ден и в минутите почивка за обяд ще бъдете офлайн.

 

Спорт

Тялото ни страда когато сме претоварени и изтощени психически. А когато говорим за бърнаут внезапния отказ от тренировки – дали заради новите условия на работа или стреса, причинен от COVID-19, е една от най-големите грешки, сигнализират психолозите.


Затова е важно, дори и когато не сме заплашени от професионално прегаряне, да намерим начин и да се движим всеки ден. А добрия и балансиран хранителен режим към спорта ще е още един бонус за тялото.

 

Приоритет за съня

Важно е да обърнем специално внимание на съна. Той трябва да бъде приоритет – тъмна, хладна стая и редобно спазване на графика на сън, с който се чувстваме добре.

 

Разходки

Да бъдеш вътре през цялото време може да бъде изненадващо изтощително. И забелязали ли сте, че колкото повече сме вътре, толкова по-малко сме склонни да излизаме навън? Затова е нужно да прекарваме повече време навън, всеки ден. Дали ще бъде разходка, мигове в задния двор или обяд навън – важното е да сменим обстановката и да бъдем на въздух. Дори няколко минути са в състояние да върнат настроението ни.

 

Управление на стреса

Някои източници на стрес са неизбежни, докато други могат да бъдат контролирани. Важно е да се съобразим с това и да управляваме правилно ежедневния стрес.


Това за някои означава изключване на новинарските емисии, за другги – преразпределяне на работните задачи. По-малко стрес означава повече възможност за презареждане.

 

„Не“ по-често

В действителност често избягваме да казваме „Не“, когато искаме, защото „Да“ почти винаги е по-лесният отговор. Поне в краткосрочен план. Плюс това, всеки от нас често надценява колко време ще има в бъдеще и в крайна сметка се затрупва с ангажименти.


Така, че следващият път когато се изкушавате да кажете „да“, мислете за бъдещето.

 

Не на последно място е важно всеки от нас да си отговори на въпросите какво ме прави щастлив, жив, мотивиран и най-вече за какво копнее ума ни. Защото понякога възстановяването от бърнаут може да означава просто просто връщане към изходното ниво. Към онзи момент, в който чуваш какво иска сърцето.