Всеки ден изпитваме палитра от чувства – вълнение, безпокойство, разочарование и радост. Те често са предизвикани от обикновени събития, като разговор с колега или с партньора.

 

Нашата реакция зависи много от състоянието и нагласата ни в дадения момент. Емоционалните бутони са тези болезнени зони вътре в нас, заради които реагираме силно, независимо от това какво е настроението ни в дадения момент.


 

Те могат да са свързани с нежелани спомени, преживявания, събития, неудобни теми, постъпки или думи на друг човек, и дори със собственото ни поведение.

 

Тези „емоционални спусъци“ се свързват с посттравматично стресово разстройство (ПТСР), пише Healthline.com.

 

Само когато се научим да познаваме чувствата си и нуждите, които стоят зад тях, бихме могли да се овладеем.

 

Разпознайте собствените си нужди!

 

За да можем да владеем себе си по-добре, е важно да разберем коя нужда е неудовлетворена. Примерите за неудовлетворени нужди включват:

  • Отхвърляне;
  • Пренебрегване;
  • Предателство;
  • Несправедливо отношение;
  • Оспорените вярвания;
  • Безпомощност или загуба на контрол;
  • Неодобрение или критика;
  • Чувството, че сме ненужни;
  • Усещането, че сме притиснати;
  • Несигурност;
  • Зависимост и липса на свобода.

 

Вслушайте се в тялото си

 

Силната емоционална реакция често е предшествана от физически симптоми на тревожност, като сърцебиене, ускорено дишане, свиване на стомаха, треперене или замаяност, потни длани.

 

Дайте си малко пространство

 

Усамотението може да Ви помогне да избегнете силната емоционална реакция, за която бихте съжалявали по-късно. Опитайте да се успокоите с дихателни или заземяващи упражнения, за да можете да се справите със ситуацията по-продуктивно.

 

Останете с чисти мисли и отворено сърце

 

Повечето хора не се опитват нарочно да Ви накарат да се почувствате зле. Някои техни действия или думи, които ви разстройват, произлизат от техните емоционални бутони или други фактори, за които не сте наясно. Потърсете възможност да обясните как се чувствате и потърсете заедно добър начин за справяне със ситуацията.

 

Трайно излекуване

 

Краткосрочните стратегии за справяне, като усамотението и дълбокото дишане, ни помагат да се справим с някои емоционални бутони на момента, но това не означава, че трябва да живеем с тях. Щом открием нуждите, които стоят зад тях, бихме могли да поемем отговорност за себе си и да търсим начин да си дадем това, от което имаме нужда.

 

Водете си дневник на настроението

 

Воденето на дневник за различните емоции може да ви помогне да разпознаете специфични модели и обстоятелства, които задействат емоционалните ви бутони, и ви правят по-уязвими. Разпознаването им може да ви посочи и пътя към положителната промяна.