От енергията на мозъка зависи възможността на човек извършва различни когнитивни дейности, тоест всяка задача, която включва мислене.

 

1. Подхранване на тялото


Енергията, която мозъкът и цялото тяло използват, се добива от храната, която човек консумира. Поради тази причина дефицитът на някои хранителни вещества може да има голямо влияние върху когнитивната и физическата енергия, както и върху цялостното настроение.

 

Съществуват храни, които са много полезни за ума, така наречените храни за мозъка. Това са по-мазните риби, като риба тон, пъстърва или сьомга, ядките - особено орехи, листни тъмнозелени зеленчуци, като рукола, бок чой, спанак, кейл, манголд, киви, цитрусови плодове, пълнозърнести храни, хляб, яйца, кисело мляко и сирене, както и постните протеини като пилешко, пуешко и различните соеви месни продукти.

 

Пълноценната диета е от значение за поддържане на цялостната енергия на тялото в дългосрочен план, а не само за моментa. Въпреки това продуктите, които биха могли да са от полза в даден момент при една бърза закуска са тиквените семена, тъмният шоколад, горските плодове, бананите, оранжевите, червените и зелените зеленчуци.

 

2. Консумация на чай или кафе

Умерената консумация на кофеинови напитки помага за моментното повишаване на енергията, от която се нуждае човек. Въпреки това приетото количество, не трябва да бъде прекалено много, тъй като е възможна появата на нежелани реакции, например безсъние.

 

3. Физическа активност

Според Американската психологическа асоциация физическа активност е от голяма полза както за ума, така и за тялото на човека. Освен за подобряване на физическото здраве, редовните упражнения повлияват положително на настроението, паметта и мисловните процеси, както и на цялостното психическо и емоционално благополучие.

 

В дългосрочен план се отбелязва повишаване в сивото вещество, по-голяма пластичност на мозъка и по-малък риск от когнитивен упадък с възрастта.

 

Положителното действие на тренировките е в резултат на повишен приток на кръв към мозъка и отделянето на важни за мозъка вещества, като серотонин и допамин.

 

4. Хранителни добавки

Някои добавки след продължителна употреба също могат да бъдат от полза при повишаване на енергията, подобряването на паметта, мисленето и вниманието. Такива са например витамин В12, гинко билоба, женшен, куркумин, който е основният компонент в куркумата, и омега-3 мастните киселини.

 

5. Медитация

Редовната медитация влияе много положително на мозъка. Някои от наблюдаваните позитиви са чувство за осъзнатост, по-голяма способност за фокусиране върху настоящето, подобряване на настроението, повишаване на вниманието и повишен приток на кръв към мозъка.

 

6. Промяна на обстановката

При извършване на много тежка задача, изискваща участието на мозъка, той се изтощава и се нуждае от почивка. Поради тази причина много експерти препоръчват промяна на обстановката за около 20-30 минути или повече. За по-бързо възстановяване човек може да излезне навън - на тераса, в градината или в парка.

 

Според Американската психологическа асоциация времето навън повишава енергията на човека, подобрява неговото ментално здраве и настроение. Освен това слънчевата светлина може да предизвика освобождаването на серотонин, което допълнително да подобри настроението и възможността на човек да се фокусира.

 

7. Понижаване на стреса

Стресът влияе на много аспекти от живота и здравето на хората, включително и на техния мозък. Той предизвиква освобождаването на хормона кортизол, който може да повлияе на способността за вземане на решения, концентрация и запомняне на информация.

 

Стресът може да се появи под различни форми, поради тази причина е добре човек да преразгледа различните аспекти от своя живот и да се опита да разграничи и понижи стресовите фактори в него.

 

8. Достатъчно сън

Мозъкът се нуждае от определено количество сън. Специфичните нужди на всеки един човек са различни, въпреки това обикновено повечето се нуждаят от между 7 и 9 часа сън всяка нощ.

 

Получаването на достатъчно количество сън не е важно само за физическото здраве на хората, но и дава на мозъка времето, от което се нуждае, за да съхрани получена информация, да се отърве от излишна таква, да отстрани някои отпадни продукти в тялото и да извърши други жизнено важни процеси.

 

Референции:

Mental Energy: What It Is and How to Boost It (healthline.com)