Проучване, проведено през 2019 г.,  разкрива връзка между възможността на хората да работят с механични инструменти и разбирането на синтаксиса на сложните изречения в различните езици, което е едно от най-трудно усвоимите умения.

 

Ново проучване от Националния институт по здраве и медицински проучвания, Националния център по научни проучвания, Университет Клод Бернар Лион 1 и Университет Люмиер Лион 2, в сътрудничество с Института Каролинска в Швеция наблюдават, че контролният център, който е отговорен за извършването на двете дейности е един и същи.


 

Проучването е публикувано през ноември 2021 г. в сп. Science.

 

Според него участъци в мозъка, които са отговорни за някои езикови функции и възможности, като обработката на значението на думите, са свързани също с контрола на фината моторика.

 

През 2019 г. учен на Националния институт по здраве и медицински проучвания -  Клаудио Броцоли в сътрудничество с изследователката от Националния център по научни проучвания - Алис К. Рой и техният екип наблюдават, че хората, които са по-опитни в използването на инструменти, като цяло отбелязват по-добро владеене на тънкостите на шведския синтаксис.

 

Заедно с още един учен от Националния център по научни проучвания - Вероник Буленджър, екипът използва различни техники за изобразяване на мозъка (ядрено-магнитен резонанс и др.), чрез които да наблюдава отделните му части.

 

По време на изследването, участниците в него извършват различни дейности - такива свързани с моториката, при които трябва да използват 30 см клещи или езикови упражнения. Благодарение на това, учените успяват да определят техните общи и различни неврологични пътища в мозъка.

 

За първи път това проучване откри, че боравенето с инструменти и синтаксичните упражнения предизвикват мозъчни активации в базалните ганглии.

 

Последващ тест на изследователите се провежда, за да се определи дали е възможно да се обучава човек на едното умение, така че да се подобри и свързаното с него. Резултатите показват, че двигателното обучение води до подобрения в езиковите възможности и обратното.

 

Тези открития биха могли да подпомогнат при рехабилитация и възстановяване на езиковите умения на пациенти с относително запазени двигателни способности, както и при млади с езикови нарушения.

 

Източници:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211111154244.htm

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe0874