1. Внимавайте какво слагате в устата си. Колкото по-калорично е менюто ви, толкова повече я има вероятността за влошаване на паметта. Причината все още не е съвсем ясна, но това, което е известно, е, че повишеният ИТМ (индекс телесна маса) в средна възраст се свързва с влошено здраве на мозъка по-късно в живота. Леки промени в хранителния режим могат да свършат чудеса. Например достатъчно е да замените пълномасленото мляко с нискомаслено, ако го консумирате често. Кои храни са подходящи за поддържане на здравословна форма и добър мозъчен тонус индивидуално винаги би могъл да посъветва квалифициран диетолог.


2. Като говорим за храна, трябва да имаме предвид и че има продукти, които са полезни за мозъка и го предпазват от нежелани промени. Такива са плодовете и зеленчуците, варивата, рибата, добрите мазнини, например зехтин и маслото от рапица. Чаша чай или кафе на ден също може да помогне да поддържате мозъчен тонус. Но технологично преработените храни, които повишават кръвната захар – действат точно обратното.


3. Спрете цигарите – множество химикали в цигарите са токсични, включително и за мозъка. Неприятно е да се научи, но е добре да се знае, че тютюнопушенето е свързано с когнитивен упадък и деменция. Това включва дори пасивното пушене. Добре е да не се пуши у дома или автомобила.



4. Грижете се за сърцето. Не е вярно, че сърцето и мозъкът нямат връзка. Истината е, че ако страда сърдечното здраве, то проблемите с паметта са заложени. Когато теглото е над нормата, движението ограничено – луменът в кръвоносните съдове се стеснява. Това ограничава притока на кръв към мозъка, артериите започват да се втвърдяват. Високото кръвно налягане е един от големите признаци, че мозъкът страда. Вдигате ли кръвно трябва да говорите с лекаря си за контрола му. 


5. Психичното здраве е от значение. Страдате от депресия – добре е да потърсите терапевт. Безпомощността и загубата на интерес към любими теми, издават депресията. В подобно състояние мисленето, концентрацията и взимането на решения стават затруднени. Не си струва загубата на време!

 

По материал на WebMD
 

Към първа част от материала - https://www.puls.bg/zdrav-um-c-31/kak-da-zapazim-ostrotata-na-uma-si-n-41593

Към втора част от материала - https://www.puls.bg/zdrav-um-c-31/kak-da-zapazim-ostrotata-na-uma-si-2-n-41618