Докато възрастните обработват по-голяма част от задачи, свързани с разбирането на езика, в специфични области в лявото полукълбо на мозъка, при малките деца има използване на двете. Това е заключението на учените от университетския медицински център в Джорджтаун и  възможната причина децата да се възстановяват много по-бързо след мозъчна травма, отколкото възрастните, предполагат невролозите. 


Резултатите от изследването са публикувани на 7 септември в PNAS, като то е фокусирано върху това, кои части от мозъка се използват за обработката на изреченията


Констатациите потвърждават по-стари заключения, че малките деца използват за целта и двете полукълба. Според проф. д-р Елиса Нюпорт това е много положителен резултат, тъй като тази пластичност на мозъка позволява на деца, претърпели мозъчно увреждане, да компенсират настъпилия дефицит. Използването на двете полукълба осигурява механизъм, чрез който например при перинатален инсулт и увреждане на лявото полукълбо детето да може да научи езика, използвайки дясното; или при церебрална парализа да се развият необходимите когнитивни способности. 



При почти всички възрастни обработката на изреченията се случва само в лявото полукълбо. Това се установява както при скенер, така и при пациенти с инсулт, засегнал лявата половина на мозъка. 


Констатациите на изследването обяснява защо при децата увреждането на лявото полукълбо не води до езиков дефицит, както и че езикът може да бъде възстановен от функциониращото дясно полукълбо при възрастните. 


Това, което досега не беше ясно на учените, е дали диференцирането на лявото полукълбо при разбирането на езика е налице при раждането или то се появява впоследствие. Сега от ядрено-магнитния резонанс става ясно, че моделът на латерализация при възрастните не се наблюдава при малките деца и че при тях за разбирането на езика участват двете. Процесът на специализирането на мозъка започва в ранна детска възраст завършва на около 10-11 годишна. 


В проучването са включени 39 здрави деца на възраст между 4 и 13 години и 14 възрастни в диапазона 18 – 29 години. Един път са наблюдавани центровете на активация при езиковото разбиране, като след това получените изображения са сравнявани по възрастови групи: 4-6, 7-9, 10-13 и 18-29 години. 


Дори при най-малките участници в изследването все пак се наблюдава ляво латерализирано езиково активиране, но при тях има значително активиране на области в дясното полукълбо. Изследователите предполагат, че при още по-малки деца ангажирането на двете полукълба ще е още по равнопоставено. При възрастните се наблюдава активиране на дясното полукълбо, при обработка на емоции, които се предават с гласа.