Днес е Световният ден на здравето. Тази година той е насочен към депресията. Мотото на кампанията е „Депресията: нека поговорим“, защото много хора не са достатъчно информирани за последиците от заболяването, начините на лечение, както и това, че подкрепата на семейство, близки, приятели и колеги е от особено значение. Именно насърчаването на споделянето може да спаси страдащия от самоубийство. 
 
Около 8 на сто от българите на 18  и повече години страдат от различни форми на депресия, показват данни на Евростат за нейните прояви в страните от ЕС през 2015 г. Според регистрите у нас над 132 хиляди души у нас имат психични разстройства.
 
„По-доброто разбиране на това заболяване и за това какви са възможностите за превенция и лечение ще помогне за намаляване на социалната стигма, свързана с това състояние, и ще накара повече хора да потърсят помощ“, посочват от Националната пациентска организация. 
 
Лекарите алармират, че депресията е лечима, но болните трябва да потърсят и получат помощ навреме. Статистиката на Световната здравна организация обаче показва обратното - повечето не стигат до лекарския кабинет. Средно 3% от публичните разходи за здравеопазване в световен мащаб се отделят за психично здраве, което е крайно недостатъчно. 
 

Видове

Тежка депресия - пречи на хората да извършват своята работа, да се хранят и наслаждават на повечето аспекти на живота. Болните имат проблеми със съня и трудно възприемат нова информация.
 
Дистимия - продължава доста дълго, понякога и над 2-3 години. Но това депресивно състояние протича доста по-леко в сравнение с тежката депресия. 
 
Лека депресия - е по-кратка, има сходни симптоми като дистимията и тежката депресия, но те са много по-леки. 
 

Основни симптоми

Нарушение на дневния ритъм - сънливост, отпадналост, задържане в леглото, нежелание за извършване на дейности на работно място, липса на апетит, остър и хроничен стрес. Това са основните симптоми на депресията, която засяга все повече млади хора. От тук произтичат други здравословни проблеми като главоболие, захарен диабет, хипертония, рязко качване или сваляне на тегло, сексуални разстройства, смущения в менструалния цикъл и други. 
 
Депресивното състояние може да влоши социалните контакти на хората. Те често трупат гняв, страх, вина, тъга и негативни емоции в себе си, карат се с близки, приятели, с колеги, което може да им причини трудности на работното място, дори уволнение.
 

Подход към болните


Членовете на семейството са онези, които първи трябва да подадат ръка на депресирания и разберат каква е причината за неговото състояние. След това той трябва да усети подкрепата на приятели, колеги и други от своето обкръжение. Има много добри специалисти, но все още в доста български семейства битува разбирането, че проблемът не трябва да излиза от къщата. Някои родители се притесняват да споделят за здравословните проблеми на децата им с психолог или психиатър, с което депресията може да остане недиагностицирана с години. Навременната консултация обаче ще им спести много трудности. 
 
NEWS_MORE_BOX

Лечение

Както стана ясно по-горе, депресията може да продължи с години. Понякога дори се стига до фатален край за страдащите от нея, защото няма кой да им помогне и самоубийството е основен риск при липса на лечение.
 
Има различни терапии срещу депресивни състояния. Ако се започне в самото начало, ефектът е видим след 6-8 седмици. Пациентите постъпват в болница най-вече заради влошеното им състояние, други съпътстващи заболявания или техни опити за това да си сложат край на живота. 
 
Антидепресанти - група медикаменти, които повишават нивото на норадреналина и/или серотонина в мозъка, което при депресивни състояния е понижено. Те обаче не могат да помогнат във всички случаи и действат различно при пациентите. Някои действат успокояващо и контролират нервните изблици на болните, но от друга страна ги правят по- отпуснати, сънливи и неработоспособни. Затова терапията с нужния специалист е за предпочитане. Той трябва да накара депресирания да сподели за своето страдание и чрез него да го научи на нови умения, да го накара да вярва във възможностите си и смисъла на живота. Посещенията при него обаче не трябва да бъдат на сила.
 

Различни активности

Затварянето вкъщи не е решение. Мрачните мисли могат да бъдат изгонени чрез различни активности. Много психолози препоръчват на пациентите си да се занимават с дейности, които ги карат да се чувстват удволетворени от себе си и не ги напрягат. Разходка на чист въздух, спортуване, рисуване, са само част от нещата, с които състоянието на депресирания ще се подобри. Тук е важно и те да бъдат споделени с някой,  за да го няма чувството на самотност. Йога, медитация и различни дихателни техники също често се използват за лечение на депресия. Те също действат при безсъние, нарушения на нервната система, сърдечни проблеми, диабет, хипертония и други.