Серотонин - какво е това?
Серотонинът е невротрансмитер, вид химическо вещество, което спомага предаването на импулсите от един отдел на друг в мозъка. Въпреки че серотонинът се отделя в мозъка, където и изпълнява своите функции, около 90 % от серотонина в организма се намира в храносмилателния тракт и тромбоцитите в кръвта.


Как се образува серотонинът?
Серотонитът се получава при уникален биохимичен процес. Пътят му на получаване тръгва от триптофан - естествен прекусор на серотонина. Триптофанът се преобразува в 5-хидрокси-триптофан в организма и впоследствие във 5-хидрокси-триптамин, което е и другото наименование на серотонина.


Каква е ролята на серотонина?
Като невротрансмитер серотонитът спомага предаването на съобщенията от един отдел в мозъка в друг. Поради широкото му разпространение сред клетките, влияе на голям набор психологични и други функции на организма. Приблизително от около 40 милиона мозъчни клетки зависят настроението, сексуалното желание и потентността, апетитът, сънят, паметта и познанията, топлообменът и отчасти начинът на общуване и социалното поведение.


Серотонинът влияе и на функционирането на кардиоваскуларната система, мускулите и на някои органи на ендокринната система.


Резултати на клинични изследвания показват зависимост между серотонина и образуването на кърма при кърмещите жени.


От данните на клинични проучвания, също така се стига до предположението, че нарушенията във веригата на образуване на серотонин са причина за синдрома на внезапната детска смърт.



Каква е връзката серотонин - лошо настроение и депресия?
Според учени настроението е обвързано с нивата на серотонин. Лошото  настроение се обяснява с недостиг на невротрансмитера. Дефицит на серотонин може да се получи от проблем независимо къде по веригата на образуването му, от липса на триптофан до неспособност на отговорните клетките да го синтезират. Резултатът е един и същ - депресия, паническо разстройство, тревожност или прекомерен гняв...


Въпреки че според учените дефицитът на серотонин е обвързан с проявата на депресивно състояние, няма начин да се измерят нивата му в мозъка. Нивата, които се измерват при кръвно изследване, не отговарят на тези в мозъка. Следователно няма изследване, което да показва реална зависимост между нивата на този или друг невротрансмитер и степента на депресивното състояние или душевно заболяване. Засега е ясно само, че хората с ниски стойности на серотонин в кръвта са предразположени към депресия. Но не е  ясно дали ниските стойности на невротрансмитера са причина за депресивно състояние или в следствие на депресията се понижава синтезирането на серотонин.
Също така ясно е, че антидепресантите, които влияят на образуването на серотонин, редуцират симптомите на депресия, но все още не е ясно как точно става това.



Възможно ли е с консумацията на определени продукти да повлияем синтеза на серотонин?
Вероятно има някаква връзка, но не може да се търси такава, както при калция - богатите на калций продукти директно повишават стойностите на този минерал в кръвта. Досега не е открит хранителен продукт, който директно да повишава запасите на серотонин в организма. Някои храни и хранителни вещества могат само да повишат триптофана, аминокиселината, от която се получава серотонин, но това не се отразява на стойностите на серотонин. Дори още повече...


Богатите на белтъчини храни, например месото, съдържат значително количество триптофан. Триптофанът се намира и в млечните продукти, ядките. Противно на очакванията обаче, след консумация на месо, нивата на триптофан и серотонин в организма падат. Според експерти при консумацията на продукти, богати на триптофан, кръвта се насища на аминокиселини, както на триптофан, така и на антипода му и в крайна сметка се получава така, че до мозъка достига малко количество и нивото на серотонин не се покачва.


При консумацията на въглехидрати, се образува инсулин, при действието на който се получава усвояване аминокиселини от тъканите на тялото, но не от  мозъка. Освен на триптофан. Неговото ниво остава високо след приема на въглехидрати, което означава, че може безпрепятствено да достигне до мозъчните клетки и впоследствие да се повиши количеството на синтезирания серотонин.


Обобщено: консумацията на въглехидрати вероятно повишава нивата на серотонин и подобрява настроението, но при условие, че организмът получава редовно необходимите му количества аминокиселини и най-вече триптофан, с храната, т.е. консумират се и продукти, съдържащи белтъчини - месо, мляко и млечни произведения, ядки.


В този процес от полза ще бъде и приемането на витамин В6, който влияе на скоростта, с която триптофанът се превръща в серотонин.


Втора част на материала