Болестта на Алцхаймер е шестата причина за смъртността в САЩ. Тя е убила много повече хора в сравнение със болести като рак на гърдата или на простата. Деменцията е друго сериозно заболяване, което засяга все повече хора. Освен с хапчета, има и други начини, с които можем да се предпазим от тях. 
 
Болестта на Алцхаймер е хронично прогресиращо дегенеративно заболяване на мозъчната кора. Неговата най-често срещана форма е деменция, която се наблюдава при лица над 65-годишна възраст. Честотата при жените е по-голяма, в сравнение с мъжете.
 
Фамилната обремененост, наличието на някои генетични фактори, които са свързани с по-висок или съответно по-нисък риск за развитие на болестта, са основните рискови фактори. 
 
Деменцията нарушава нормалното функциониране на организма като оказва най-голямо влияние върху мозъка. Нарушенията на паметта се дължат най-вече на болестта на Алцхаймер и мозъчната атеросклероза. Алкохолозмът и някои видове инфекциозни заболявания също могат да отключат деменция. Поставпнето на диагнозата обаче не се определа само от загубата на паметта. 
 
Дезориентация във времето и пространството, разсеяност, трудности в комуникацията, трудност във взимането на решения, чести промени в настроението – от възбуда до депресия, агресивно поведение без причина. Това са първите симптоми, по които можем да познаем заболяването. 
 
Ето кои навици трябва да си създадат възрастните, за да избегнат тези проблеми: 
 

1. Край на пушенето

Доказано е, че редовната употреба на цигари крие риск за развитие на сърдечни заболявания, рак, както и смъртност. Учените от Филаделфия твърдят, че пушенето на две кутии цигари на ден, при хората на възраст 50-60 години, отключва деменция по-късно. Теорията им се основава на това, че тютюнопушенето допринася за оксидативен стрес и различни възпаления. Резултатите от много проучвания показват, че хората, които пушат, често се разболяват от Алцхаймер. 
 

2. Поддържане на физическа активност

Физическата активност има положително въздействие върху всяка една частица от тялото ни, включително мозъка. Тя увеличава кислорода и циркулацията на хранителните вещества в тялото и ни предпазва от диабет, високо кръвно налягане и други здравословни проблеми. Учените съветват да раздвижваме мозъка си поне по 3 пъти на ден чрез различни занимания и да се движим поне по 30 минути за същия период. Не е нужно възрастните да изминават дълги разстояния, а просто да обиколят блока или къщата си, да ида до близкия магазини да се върнат. Плуването също е добър начин за раздвижване на кръвта и превенция на Алцхаймер. 
 

3. Витамин B


Той намалява нивата на молекулата в кръвта, позната още като хомоцистеин. Той нарушава васкуларната система и може да причини удар, сърдечна недостатъчност и други. Тези условия могат да бъдат опостушителни за мозъка. Фолиевата киселина, витамин B6 и В12 спомагат за забавяне на артрофията на мозъка при пациенти с леко когнитивно разстройство. Друг витамин – тиамин, допринася за производството на енергия от захарта в мозъчните клетки и така подобрява функциите на мозъка. 
NEWS_MORE_BOX
 

4. Витамин D

Организмът ни не може да си го набави от храни и медикаменти, а чрез излагане на слънчевата саветлина, която стимулира неговото производство. Използва се за подобряването на менталното здраве и когнитивната функция. Намалява риска от развитие на Алцхаймер. Лекарите препоръчват възрастните да се разхождат на слънчева светлина поне по 15 минути на ден, за да си набавят нужното количество витамин D.
 
5. Умерена употреба на алкохол
 
Неслучайно се твърди, че алкохолната зависимост е болест на мозъка. Неговата употреба ни прави мързеливи, забавя реакциите и мислите. Увреждането на централната нервна система е необратимо. Злоупотребата със спиртни напитки увеличава риска от развитие на Алцхаймер и васкуларна деменция. Затова лекарите съветват повечето възрастни да не пият от 125 милилитра вино, една бира или един сайдер на ден.