Едва ли някой ще претендира, че отказването на цигарите е лесна задача. Предлагаме ви 10 съвета, които биха могли да ви помогнат да кажете сбогом на никотина.

 


1. Набележете си дата на отказване
Ако досега сте имали неуспешни опити да спрете цигарите, явно не сте били достатъчно уверени в себе си или сте били наполовина отдадени на идеята. Може би там някъде в съзнанието ви се е прокрадвала мисълта „от утре спирам цигарите, само не днес“, то също толкова бързо умишлено сте я отблъсквали. Ако този път решението ви е сериозно, време е да отворите календара и да изберете една дата. Нарочете я за деня, в който ще започнете операцията „не на цигарите“. Когато този ден настъпи, напомняйте си защо изобщо сте се отказали от тютюнопушенето. 




2. Първата седмица е ад
Първата седмица е най-голямото изпитание. Особено първите 2-3 дни, докато се преодолее никотиновата зависимост. След нея начинанието ни се струва значително по-лесно. Втората седмица е известна като „дни под ключ” - все още е трудно, но не толкова, колкото в началото. Впоследствие процесът на отказване на цигарите се превръща в плаване в тихи води, а вашата увереност нараства.



3. Опознайте врага
Информирайте се в детайли за всички вреди от тютюнопушенето – какво причиняват цигарите на здравето и организма ви, какви заболявания предизвикват, статистика за смъртност от тютюнопушене, какви са вредите за пасивните пушачи... Всичко, което може да ви мотивира да се откажете завинаги от вредния навик. Достатъчно е да намерите снимка на бял дроб на пушач, който се е превърнал в черен, вследствие на тютюнопушене. По този начин бихте могли да откриете нови начини на мислене и поведение.
 


4. Изследвайте мотивацията си

Когато критичният момент настъпи, вашият мозък трябва да работи логично. Обяснете сами на себе си защо всъщност отказвате цигарите. Заради децата си ли го правите? Заради любим човек? В името на вашето здраве? Поради финансови причини?...Трябва да имате сериозни мотиви, за да си причините цялото психическо, най-вече, мъчение от спирането на цигарите. Опишете доводите си на един бял лист и ги сложете на видно място, за да можете да ги препрочитате при всяка възможност.
 


5. Помислете колко повече ще живеете при отказване на цигарите
Колкото по-млади спрете вредния навик, толкова повече години можете да добавите към живота си, смятат специалистите. Проучванията показват, че ако спрем цигарите на 40-годишна възраст, ще удължим живота си с 9 години. Ако го направим на 50 г., ще живеем с 6 години повече.

 


6. Без нито едно дръпване
Съзнанието ще ви казва, че една цигарка няма да навреди. Не се поддавайте! Именно тази логика ще ви спъва най-много. Причината? Една цигара води след себе си втора, трета, пета и най-накрая, докато се усетите, вие отново се превръщате в пушач. Няма смисъл да лъжете себе си! По-добре, кажете си още преди да дойде подобен момент, че няма да си позволите дори едно дръпване от цигара, колкото и да ви се иска.
 


7. Премахнете други вредни навици
Изкоренете останалите вредни навици. Срещу един такъв поставете друг положителен. Закусвате ли първо с цигара? Това е често срещан навик при пушачите. Пригответе си една здравословна закуска и ще избегнете сутрешното главоболие, причинено от тютюневия дим. Посягате ли към цигарите в ситуация на стрес и напрежение – намерете заместител. Намерете приятно занимание, което да ви разведри.
 


8. Да не забравяме спорта!
Спортуването задължително трябва да присъства в плана ви за отказване от никотина. То би могло значително да намали риска да посегнете към цигарите отново. Повишете физическата си активност още от първия ден от мисията ви. Не се заседявайте на едно място, а спортувайте. Тичането, например, е много полезен и здравословен навик, освен това е страхотен заместител на пушенето.



9. Награждавайте се
Правете си подаръци – често и с удоволствие. В началото се награждавайте почти всеки ден, което ще ви напомня и стимулира да продължавате напред без цигари. Купувайте си любими неща и използвайте всеки момент на наслада. Направете си голям подарък в края на първата година по случай успешното отказване на цигарите.
 


10. Не се чувствайте зле, ако не успеете от първия път...
Пристрастяването към никотина е много силно. Затова само 5-10% от опитите за отказване са успешни. Ако не успеете от първия път, опитайте отново. Не се отказвайте и не се самонаказвайте психически за неуспешния опит. Обезкуражаването няма да ви помогне. Всеки път, когато се опитате да откажете цигарите, е по-вероятно да успеете в начинанието си. Съберете кураж и започнете отначало!