Съвремието ни излага хората в активна репродуктивна възраст на редица вредни фактори като стрес, нездравословна среда, различни алергени и неблагоприятни влияния. Към тях се прибавят и особеностите на модерния начин на живот като отлагане на създаване на деца и зачеване в по-напреднала възраст, тютюнопушене, прекомерна консумация на алкохол, прием на различни стимуланти, нездравословно хранене, полово предавани инфекции и др. Всичко описано може да окаже негативно влияние върху създаването на нов живот на три различни нива: Зачеване; Развитие на плода; Генетични предразположения, влияещи върху бъдещо здравословно състояние на заченатото дете.
 

Ако една двойка реши да планира своето зачеване, тя може да се насочи към репродуктивен специалист, с когото да проведат няколко базисни консултации и изследвания. Стандартно те включват:

  • Начална консултация със снемане на пълна анамнеза на партньорите;
  • Провеждане на ултразвукови прегледи (около 3) за проследяване на овулация при жената;
  • Изследване на т.нар. базални хормони (LH, Еstradiol, FSH, Prolactin) при жената;
  • Снемане на микробиология на влагалищен секрет (за изключване на патогенни микроорганизми) и на онкоцитонамазка (за изключване на предракови изменения);
  • Спермограма при партньора (за установяване на обема, качеството и морфологията на сперматозоидите – при отклонения се назначава консултация с уролог-андролог);
  • Завършваща консултация, при която на база на резултатите от изследвания и ултразвуковите прегледи се изготвя план със съвети за зачеване и създаване на персонален график за подготвителни дейности в зависимост от персоналната анамнеза и конкретните здравословни навици на мъжа и жената.


Оптималната подготовка за желаещите да бъдат родители се изразява в избягване на определени рискови фактори и следване на здравословен режим в периода на овогенезата (образуването на яйцеклетки), който продължава около 125 дни, и сперматогенезата (образуването на сперматозоиди), който продължава около 90 дни. Конкретно е препоръчително например:


  • Отказване или намаляване до минимум на тютюнопушенето поне 40 дни преди стартирането на опити за зачеване;
  • Ограничаване на приема на алкохолни напитки най-малкото в последните 2 седмици преди менструационния цикъл, предшестващ стартиране на опитите;
  • Пълен отказ от наркотични вещества, анаболни и стероидни препарати по време на целия период на ово- и сперматогенезата;
  • Избягване на контакт с алергени при опитите за зачеване;
  • Избягване на излагане на лъчения и материали, съдържащи тежки метали, пестициди и др. по време на ово- и сперматогенезата.;
  • Намаляване на нивата на стрес и напрежение няколко месеца преди стартирането на опити (с цел подобряване на сперматогенезата при мъжете, а при жените намаляване на дисфункции хипоталамо-хипофизарно-яйчниковата ос и понижаване на нивата на хормона Prolactin, които при определени стойности могат да възпрепятстват зачеването).
  • Нездравословното хранене също може да окаже неблагоприятно влияние върху шансовете за забременяване. На първо място трябва да се има предвид, че наднорменото тегло и при жената, и при мъжа може да доведе до репродуктивни проблеми. И все пак, ако е необходимо регулирането на индекса на телесната маса при жената чрез диети, това трябва да приключи до три месеца преди опитите за зачеване, за да може в последствие женският организъм да има достатъчно време да запълни запасите си от  витамини и минерали. След описания срок предпазването от затлъстяване трябва да става чрез активен двигателен режим, който спомага и за подобряване на кръвоснабдяването на таза на жената, което е благоприятно при опитите за забременяване.  Най-подходящата храна при подготовка и стартиране на опити за забременяване е т.нар. средиземноморска кухня – богата на пресни зеленчуци и плодове, свежи и леки храни без запръжки, зехтин (без използване за пържене), морски дарове (с избягване на рибите, съдържащи високо ниво на живак). Допълнително подходящи са суровите зърнени закуски (мюсли), пълнозърнения хляб и паста, лещата и бобените култури, суровите слънчогледови семена, фрешовете от цитрусови плодове, спанакът,  броколите, марулята и т.н.
  • Жените могат да приемат хранителни добавки, съдържащи фолиева киселина, витамин B12, витамин Е и други полезни витамини и минерали. За мъжете е препоръчителен ежедневният прием на мултивитамини, съдържащи цинк, селен, калций, витамин Е.


Разбира се, описаното по-горе представя накратко някои основни съвети при подготовка за зачеване. Конкретен график и здравословен режим се подготвя индивидуално.

 

 


Д-р Даниела Савова е с над 15 години стаж в областта на акушерството, гинекологията и репродуктивната медицина.

През 1990 г. завършва Медицински университет в София. Специализира „Акушерство и гинекология” в Университетска болница ДУБ „Майчин дом”, гр. София.

От 1999 г. е част от екипа на доц. Щерев като акушер-гинеколог. От 2003 г. участва в управлението на Медицински център „Репродуктивно здраве”.

Има завършени следдипломни квалификационни курсове по ехографска диагностика в акушерството и гинекологията, колпоскопия, ИКСИ и др., както и по добра клинична практика и медицинска педагогика, магистърска степен по “Здравен мениджмънт”.

Д-р Савова активно участва в прилагането на нови техники в областта на асистираните репродуктивни техники, като ко-култивиране, отстраняване на ДНК фрагментирани сперматозоиди (MACS) и др. Тя е една от първите специалисти в болницата, успешно въвели метода нанасяне на микролезии върху маточната лигавица с цел подобряване имплантацията на ембриона (нанасяне на микролезии чрез щрих абразио върху маточната лигавица).

Член е на ESHRE (European Society of Human Reproduction and Embryology); БАСРЗ (Българска асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве).