Зачатието започва при сливането на яйцеклетката и сперматозоида, но това може да се осъществи само в рамките на 24 часа след овулацията. При редовен менструален цикъл овулацията настъпва на 14-ия ден от цикъла, ето защо е важно да се определи точната дата на овулацията чрез анализиране на температурна крива, наблюдение на цервикалната слуз и тестове за овулация.

 

Специалистите препоръчват да се извършва полов акт всеки ден около този период, включително преди това, тъй като сперматозоидите могат да останат годни за оплождане в женските генитални пътища между 3 и 5 дни. Те достигат фалопиевите тръби, където може да се осъществи оплождане, но това невинаги гарантира настъпване на бременност. На всеки цикъл вероятността за забременяване след полов акт е само 15-20%.


 

Елиминиране на факторите, които вредят на плодовитостта

Много факори от околната среда влияят върху плодовитостта, но и върху здравето на плода след забременяване:

  • Тютюнопушенето може да намали женската плодовитост с повече от 10-40% по време на всеки цикъл. При мъжете тютюнопушенето променя броя и подвижността на сперматозоидите.
     
  • Консумацията на алкохол може да причини нередовни и неовулаторни цикли и да увеличи риска от спонтанен аборт, докато при мъжете променя сперматогенезата.
     
  • Стресът засяга сексуалното желание и променя секрецията на различни хормони, които могат да окажат влияние върху плодовитостта. При стрес хипофизата отделя пролактин - хормон, който в твърде високи нива нарушава овулацията при жените и мъжете, което причинява нарушения на либидото, импотентност и олигоспермия.
     
  • Излишъкът от кофеин може да увеличи риска от спонтанен аборт, но проучванията остават противоречиви - препоръчително е да се консумират само 1 до 2 чаши кафе на ден.
     
  • Други фактори също влияят върху плодовитостта: пестициди, тежки метали, интензивни спортове и други.

Защо е важно храненето?

Диетата също има роля за плодовитостта. Както наднорменото, така и прекалено ниското телесно тегло нарушават плодовитостта. Ето защо е важно да се спазват следните препоръки:

  • Консумация на храни с нисък гликемичен индекс, тъй като честото покачване на нивата ни инсулина нарушава овулацията;
  • Прием на повече протеини от растителен произход;
  • Увеличена консумация на диетични фибри;
  • Достатъчен прием на желязо;
  • По-нисък прием на трансмазнини;
  • Редовна консумация на пълномаслени млечни продукти;
  • Проучвания са показали, че приемът на мултивитамини при опити за забременяване намалява риска от спонтанен аборт с 55%. 

Референции:

https://www.passeportsante.net/famille/projet-enfant?doc=tomber-enceinte-rapidement