Правилното хранене е жизненоважно за здравето и има ключово значение за подготовката на тялото за бременност.

 

Пътят към мечтаното бебе понякога може да бъде труден, но за щастие има и естествени начини да увеличим шансовете си за забременяване.


 

Изберете храни, богати на антиоксиданти

 

Антиоксидантите подобряват плодовитостта при мъжете и жените. Те деактивират свободните радикали в тялото, които могат да увредят както сперматозоидите, така и яйцеклетките. Проучване от 2012 г., публикувано в научното издание Biology of Reproduction, показва, че приемът на 75 грама орехи на ден подобрява качеството на спермата. Плодовете, зеленчуците, ядките и зърнените храни са богати на полезни антиоксиданти като витамини С, витамин Е, цинк, фолиева киселина, бета каротин и лутеин.

 

Нека закуската е по-голяма, а вечерята – скромна

 

По-голямата закуска помага да се ограничат неблагоприятните хормонални ефекти от синдрома на поликистозните яйчници, който е основна причина за безплодие. Проучване от 2013 г., което е публикувано в списание Clinical Science, установява, че при жените с този синдром овулацията е по-успешна, когато приемат основната част от калориите си за деня на закуска.

 

Избягвайте трансмазнините

 

Здравословните мазнини са важни за плодовитостта и цялостното здраве. Трансмазнините обаче са свързани с повишен риск от безплодие поради отрицателното им въздействие върху инсулиновата чувствителност. Трансмазнините (частично хидрогенирани, хидрогенизирани или хидрирани мазнини) се съдържат в маргарина, пържените храни, силно преработените храни и печените ястия.

 

Намалете рафинираните въглехидрати

Ограничаването на въглехидратите (хранене, при което под 45 процента от калориите да идват от въглехидрати) често се препоръчва на жените със синдром на поликистозните яйчници. Не е важно само количеството въглехидрати, но и видът им. Рафинираните въглехидрати са особено проблемни. Те се съдържат в захарните храни, безалкохолните напитки, преработените зърнени храни, включително в тестените изделия, белия хляб и ориза. Тези въглехидрати се абсорбират много бързо, което води до скок в нивата на кръвната захар и инсулина. Постоянно повишените нива на инсулин може да попречат на производството на репродуктивни хормони, което може да допринесе до липса на зрели яйцеклетки и овулация.

 

Приемайте повече фибри

 

Фибрите помагат на тялото да се освободи от излишните хормони и да поддържа в баланс кръвната захар. Някои фибри помагат за премахването на излишния естроген, като се свързват с него в червата. Високо е съдържанието на фибри в пълнозърнестите храни, плодовете, зеленчуците, бобовите култури, авокадото, сладките картофи, овесът.

 

Разнообразете източниците си на протеин

 

Замяната на някои животински източници на протеини, като месо, риба и яйца, с растителни, като боб, ядки и семена, понижава риска от безплодие. Проучване от 2018 г., публикувано в The American Journal of Clinical Nutrition, разкрива, че когато 5 процента от общия прием на калории идват от растителни протеини, вместо от животински, рискът от нарушения в дейността на яйчниците намалява с повече от 50 процента. Бихте могли да си набавите повече протеини от растителни храни като боб, леща, ядки, нахут и риба.

 

Стремете се към здравословно тегло

 

Теглото е един от най-важните фактори по отношение на плодовитостта при мъжете и жените. Както наднорменото, така и поднорменото тегло, се свързват с повишен риск от безплодие. Това е така, защото количеството мазнини, съхранявани в тялото ви, влияе върху менструалната функция. Особено голям риск от липса на овулация, менструални нарушения и нарушено развитие на яйцеклетките има при затлъстяване.

 

 

Източници:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20455966/

https://academic.oup.com/ajcn/article/108/5/1104/5201596

https://pdfs.semanticscholar.org/6c92/385dff136e21fb7fa42fd5d1b983a2beee4d.pdf

https://academic.oup.com/biolreprod/article/87/4/101,%201-8/2514205