Според Световната здравна организация средно една на всеки 7 двойки страда от проблеми с плодовитостта. За такива се приемат двойки, които не успяват да заченат в рамките на една година опити, без каквато и да било употреба на противозачатъчни или предпазни средства за този период.
 
Между 40% и 50% от случаите на мъжко безплодие се дължат на ниско количество или качество на оплодителните клетки – сперматозоиди.
Способността на сперматозоидите да се придвижват, както и техният брой се влияят от множество фактори: стрес, емоционално състоние, акумулирани токсини, прием на алкохол и тютюнопушене и, не на последно място, приема на определени хранителни съединения.
 
Процесът на производство на сперматозоиди – сперматогенеза, започва от определени жлези, които сигнализират на тялото необходимостта от синтезата на още тестостерон – основният мъжки репродуктивен хормон. За сперматогенезата са нужни високи нива на тестостерон, а при недостатъчна наличност, количеството и качеството на произведените клетки спадат значително.
 
Първата стъпка е консумацията най-вече на здравословни мазнини. Изследване на австралийски екип от University of Newcastle доказва, че консумацията на полиненаситени мастни киселини доставя най-необходимите ресурси за спрематогенезата, позволяващи изграждането на стабилна флуидна плазмена мембрана. Тя е ключова за формата, движението и оплодителните способности на сперматозоидите.
 
Източници на подобни мазнини са ядки, семена, риба, водорасли и зелените листни растения. Пълнозърнестите храни също са богати на полиненаситени мазнини, но те са по-неустойчиви на термична обработка. Само стабилният прием на здравословни мазнини обаче не е достатъчен – трябва да се понижи и оксидативният стрес, който тялото упражнява спрямо тях. Изключване или силно намаляване употребата на тютюневи и алкохолни продукти и ограничаване консумацията на преработени храни, съдържащи твърде много окислени мазнини, са ключови за засилване на плодовитостта.
 
Препоръчва се и консумацията на стриди – от 3 до 6 пъти в месеца. Стридите са изключително богати на минералния елемент цинк – мощен антиоксидант, който предпазва тялото от свободни радикали – освновните виновници за оксидативния стрес. Други храни, богати на цинк, като тиквените семки, съдържат множество фитати – съединения, които се свързват химически с цинка и възпрепятстват неговата абсорбция от тялото.
NEWS_MORE_BOX
 
Засиленият прием на фолиева киселина, витамин В12 и витамин С също оказва силен положителен ефект. Множество изследвания сочат, че най-разпространеният дефицит сред мъжете с понижена плодовитост е този на витамин С. Витаминът предпазва от окислително увреждане ДНК информацията, която носят сперматозоидите и влияе на тяхната форма и подвижност. Учени от университета на Ротердам установяват още, че фолиевата киселина и витамин В12 преминават от кръвта директно към мъжките репродуктивни органи, където играят роля във формирането на нови клетки. Концентрацията на В12 е паралелна на количеството нови сперматозоиди, а ниските нива на фолиева киселина са пагубни за качеството на ДНК в тях.
 
Най-добрите източници на фолиева киселина и витамин В12 са черен дроб на преживни животни, яйчени жълтъци и ферментиралата спирулина.