Комуникацията често е научено поведение, което се влияе от родители, връстници и ролеви модели. Полезно е да се научат принципите на вниманието и да се прилагат към взаимоотношенията и социалните взаимодействия.

 

Съзнателната комуникация включва осъзнаването на това как човек взаимодейства с другите в настоящия момент. Емпатията и активното слушане са два от най-ефективните принципи на съзнателно общуване.


 

Съществуват обаче и други принципи, които трябва да се имат предвид по време на съзнателна комуникация. Практиката на съзнателно общуване се фокусира върху следните принципи: активно слушане, емпатия, осъзнаване, отговорност, състрадание, уязвимост, почтеност, смирение, приемане, търпение, откритост.

 

Съзнателната комуникация не само подобрява комуникацията в рамките на взаимоотношенията, но също така допринася за психичното здраве. Тя подобрява емоционалното регулиране и социалните умения.

 

Съзнателната комуникация подобрява настроението, устойчивостта и връзката. Същевременно намалява и нивата на стрес.

 

За да се изградят навици за съзнателна комуникация, като се използват нейните принципи през целия живот, човек може да работи за укрепване на характеристики като прошка и благодарност, но също и вземане на информирано решение, лидерство, значими взаимоотношения и връзки с общността. Това може да бъде подобрено с някои техники за внимание.

 

Благодарността и прошката са не само за другия човек, но и за нас самите. Можем да оценим живота си, да продължим напред със ситуациите, които са се случили, и да видим светлата страна на нещата.

 

Опитайте се да бъдете състрадателни, когато общувате с другите, дори когато срещнете несъгласие.

 

Въпреки че смятате, че другият е онеправдан, опитайте се да вземете под внимание неговите чувства, вярвания и мнения, без да пренебрегвате своите.

 

Самосъстраданието е напоследък популярна концепция в областта на психологията. Теорията за самосъстраданието подчертава важността на това как хората взаимодействат със самия себе си.

 

Преди да можете да общувате ефективно с другите, трябва да знаете как се държите. Думите и мислите, които свързвате с това, което сте, влияят върху начина, по който виждате света около себе си и как се представяте. Да се научите как да се държите отговорни, като същевременно останете състрадателни, е непрекъснат процес. Важно е да осъзнавате как реагирате на ситуации и как се отнасяте към другите. Като осъзнавате себе си във взаимодействието си с другите, можете да разпознаете кога грешите и да работите за подобряване на ситуацията. Понякога може да не осъзнаете кога сте обидили някого. Гледната точка и реакциите на всеки човек към ситуациите са различни. Хората също имат специфични емоционални тригери. С други думи, само защото това, което може да сте казали или направили, не изглежда като нещо, което би наранило чувствата ви, не означава, че е така за другите. Ако изглежда, че сте разстроили някого умишлено или неволно, може да е от полза за потока на комуникация, ако искрено се извините.

 

Изразяването на чувствата ви може да бъде трудно, но го дължите на себе си. Отварянето ще позволи на другия човек да направи същото и ще създаде удобна среда за ефективна комуникация. Моделирайте прозрачност в отношенията, които са важни за вас.

 

Понякога базираната на ума комуникация е трудна, когато границите се прекрачат. Човек може неволно да каже нещо, което да ви провокира. Не винаги можете да контролирате какво казват хората, но можете да носите отговорност за границите, които сами си поставяте.

 

Опознайте себе си, като обръщате внимание на вашите емоции и задействащите ги тригери. Като научите за вашата чувствителност, можете да я изразите на някого, ако ви е обидил. Всичко е наред, ако не е някой, с когото се чувствате комфортно да бъдете уязвими. Важното е, че вече сте наясно какво ви притеснява и знаете как да обработите емоциите си.