Възрастта, в която малките деца започват да се смеят и да правят шеги за първи път, е идентифицирана с точност от ново проучване, което включва около 700 деца до 4-годишна възраст в различни точки на света.

 

Изследването е ръководено от учени в Университета в Бристол. То е публикувано в Behavior Research Methods.


 

Изследователите успяват да идентифицират най-ранната възраст, в която се появява хуморът и по какъв начин обикновено се изгражда през първите години от живота. Тяхната цел е да открият какви видове хумор присъстват в ранното развитие и възрастта, в която те се появяват.

 

Родителите на 671 от децата на възраст от 0 до 47 месеца от Обединеното кралство, САЩ, Австралия и Канада попълват кратък въпросник, състоящ се от 20 въпроса, за развитието на хумора на тяхното дете.

 

Екипът установява, че най-ранната възраст, за която е съобщено оценяване на хумор е 1 месец, като приблизително 50% от тях реагират на него до втория месец.

 

50% от децата изразяват хумор на 11 месеца. Данните показват, че след като започнат да го проявяват го правят често. Половината от децата се шегуват поне през 3 часа.

 

Изследователите установяват наличието на 21 вида хумор след малките.

 

Децата под една година оценяват физическите, визуалните и слуховите форми на хумор. Това включва игри за скриване и разкриване, гъделичкане, забавни лица, телесен хумор - например показване на главата между краката, забавни гласове и шумове, преследване и хумор с използване на предмети - например поставяне на чаша на главата.

 

Едногодишните деца оценяват няколко вида хумор, които включват получаване на реакция от другите. Това включва дразнене, показване на скрити части от тялото като пъпчето и плашене на другите. Те също така намират за смешно да се държат като нещо друго - например животно.

 

Хуморът на двегодишните отразява езиковото развитие, игри с понятия, промяна на асоциирани думи - например кучетата казват му, и използване на глупави думи.

 

Установено е също, че те могат да демонстрират негативно поведение, тъй като за тях е забавно да се подиграват с другите или например да бутнат някого.

 

Накрая за 3-годишните е устаночено, че си играят със социални правила, например да казват думи, които знаят, че не трябва, за да бъдат смешни. Те също започват да разбират трикове и шеги.

 

Източници:

https://link.springer.com/article/10.3758%2Fs13428-021-01704-4