Юношеството е период, който често се характеризира с време, когато социализацията е особено предизвикателна, тъй като взаимоотношенията с връстниците са от изключителна важност. Всяко взаимодействие на тийнейджърите е от особена важност, тъй като те все още са в търсене на това какви искат да бъдат в света.

 

През последните години много фактори оказват влияние върху развитието на социалните умения на юношите. Сега технологиите играят важна роля в отношенията с тийнейджъри. Разпространението на социалните мрежи и използването на мобилни телефони намаляват социалните контакти лице в лице. Заедно с видеоигрите те игаят съществена роля за това как тийнейджърите се срещат и общуват с приятели.


 

Резултатите от едно американско проучване са направо плашещи. За днешните тийнейджъри приятелството може да започне с цифри: 57 % от юношите са срещнали нов приятел онлайн. Социалните медии и онлайн игрите са най-често срещаните „места“ за среща с приятели. Повечето от приятелствата, произлезли от дигиталния свят, си остават там.

 

Приятелствата са критичен елемент в живота на тийнейджърите. Близките приятелства осигуряват емоционална подкрепа, възможности за практикуване на социални умения и пространство за развиване на различни идентичности. Тийнейджърите имат много различни видове приятели. Има случайни познати, сътрудници, съученици, приятели в училище, приятели от лагер, от спортни дейности, всички с различна и изместваща степен на близост. Години на юношеството са белязани от нарастващото значение на връстниците и приятелите в социалния и емоционален живот на тийнейджърите. 

 

Приятелите заместват родителите и други възрастни като централна връзка за тийнейджърите. И както при много елементи от съвременния ни свят, създаването, поддържането и конфликтите на тези критични връзки на връстници са се преместили поне отчасти на интерактивни платформи като текстови съобщения, онлайн видео игри и социални медии. Ключов компонент от ежедневните взаимодействия с приятели са текстовите съобщения, които за повечето тийнейджъри в днешно време са доминиращ начин на комуникация извън училищната среда.

 

Социалните медии са важно място за взаимодействие и разговор сред младежта. Те помагат на тийнейджърите да се чувстват по-свързани с чувствата и ежедневието на приятелите си, а също така предлага на тийнейджърите място да получават подкрепа от други хора в трудни времена. Освен създаването на нови приятели, социалните медии са основен начин, по който тийнейджърите взаимодействат със съществуващите си приятели.

 

Но дори когато социалните медии свързват тийнейджърите с чувствата и преживяванията на приятелите, споделянето, което се случва на тези платформи, може да има отрицателни последици. Споделянето може да се превърне в засенчване. Тийнейджърите могат да научат за събития и дейности, на които не са били поканени, а силно динамичният живот на социалните медии на тийнейджърите може да ги накара да направят отрицателни сравнения със собствения си живот. 21% от потребителите на социални медии за тийнейджъри съобщават, че се чувстват по-зле от собствения си живот заради това, което виждат от другите приятели в социалните мрежи.

 

Тийнейджърите са изправени пред предизвикателства, опитвайки се да създадат подходяща и автентична онлайн персона за много аудитории, включително възрастни и връстници. Следователно, много тийнейджъри се чувстват задължени да проектират атрактивен и популярен образ чрез своите публикации в социалните медии. В допълнение към натиска, който някои тийнейджъри изпитват да публикуват съдържание, което ги прави да изглеждат добре, тийнейджърите също изпитват натиск да публикуват съдържание, което другите харесват и коментират.

 

Приятелствата имат и по-малко приятна страна - тази, която включва конфликт, разногласия, а в някои случаи и края на връзката. Социалните мрежи играят роля в тези не толкова щастливи елементи на приятелството на юношите, както като източник и платформа за драма и конфликти, и като канал, чрез който връзката може да бъде прекъсната и да се издигнат стени.

 

Разрушаващите ефекти и груповите взаимоотношения в социалните медии могат да ескалират конфликта. Нещата избухват много повече в социалните медии, защото много неща, които хората казват, не биха ги казали лично. Скривайки се зад екрана или телефона си, привлича много повече внимание. Голяма част от младите влизат в конфликт с приятел заради нещо, което се е случило онлайн.

 

Видеоигрите и геймплеят са широко разпространени в живота на повечето тийнейджъри - и по-специално за момчетата, видеоигрите служат като основно място за създаване и поддържане на приятелства. Много голяма част от тийнейджърите играят видео игри на компютър, конзола или преносимо устройство като мобилен телефон. Иновациите в дизайна на игри и платформите увеличават възможностите за взаимодействие и социализация по време на игра. Тези промени позволяват на тийнейджърите да играят лично както с други лица, така и онлайн. За по-голямата част от тийнейджърите, които играят игри онлайн с други, играта ги кара да се чувстват свързани с приятели. Обратната страна е, че играта на игри също може да провокира чувство на гняв или безсилие при тези, които играят игри с други онлайн.

 

Онлайн взаимодействията ограничават способността на юношите да практикуват социални умения в реалния живот. Едва ли е изненадващо, че подрастващите със социална тревожност общуват по-лесно онлайн, отколкото лично.

 

Дигиталните взаимодействия може да предлагат по-големи ползи в някои области, но същевременно създават допълнителни рискове като се увеличава възможността за потенциален кибертормоз и разпространение на слухове. Последователната онлайн комуникация между тийнейджърите увеличава риска за пристрастяване към социалните мрежи, което от своя страна съпътства повишените нива на депресия при тях.

 

Голяма част от младите хора изпитват социална тревожност, чиито симптоми обикновено се проявяват в юношеска възраст. Тийнейджърите със социална тревожност изпитват силен страх да бъдат съдени или отхвърлени в социални ситуации. По този начин те могат да откажат да посещават социални събития или да прекарват време с групи връстници. Социалната фобия е увреждащо психиатрично разстройство, което надхвърля нормалната срамежливост.

 

В допълнение, злоупотребата с наркотици, особено злоупотребата с алкохол, е често срещана сред хората, които имат социално тревожно разстройство. Те използват наркотици или алкохол за самолечение на болката и дискомфорта от социалната тревожност. Освен това те погрешно вярват, че употребата на наркотици или алкохол ще помогне за облекчаване на социалната им фобия. Затова уменията за здравословно справяне с тревожността за тийнейджъри са изключително важни.

 

Тийнейджърите с положителни социални връзки са не само по-щастливи, но и физически по-здрави. Преподаването на умения за справяне с тийнейджъри със социални предизвикателства е от съществено значение. Освен това уменията на възрастните за справяне с децата също могат да помогнат за предотвратяване на употребата на психоактивни вещества от тийнейджърите, депресията при тях и други разстройства на психичното здраве.

 

За родителите е изключително важно да покажат на децата си колко ги ценят и приемат. Това важи за всички деца, но може да бъде особено полезно за социално неудобни или несигурни тийнейджъри.

 

Положителната комуникация между родителите и юношата помага на подрастващите да придобият умения да водят разговори, да задават въпроси и да бъдат добри слушател. Следователно родителите показват с пример как да общуват с другите и да бъдат добри приятели. Въпреки това може да не е лесно да се започне разговор с тийнейджър, така че родителите трябва да намерят начини да ангажират детето си.

 

Понякога тийнейджърите са етикетирани като „срамежливи“ или „самотни“ въз основа на поведението си, когато са били по-малки. Следователно те започват да мислят за себе си по този начин. За съжаление, това може да създаде отрицателна самооценка. Разумно е да се избягва определянето по този начин на социалния стил на юношата. Освен това те непрекъснато се развиват с напредване на възрастта си, така че това, което е било вярно в миналото, може да не е вярно година или месец по-късно.

 

Има много различни умения за справяне с тийнейджърската депресия. Освен това тези умения могат да помогнат и за социализацията. С други думи, когато се чувстваме по-позитивни и щастливи, по-добре можем да достигнем до другите. Следователно тийнейджърите могат да се научат да култивират положителни емоции като благодарност и любов. Нещо повече, те могат да развият положителни чувства и поведение, които им помагат да се концентрират и да подобрят благосъстоянието си.


Използвана литература:
1. Borghuis, J., Denissen, J., Oberski, D., Sijtsma, K., Meeus, W., Branje, S., Koot, H.M., & Bleidorn, W. (2017). Big five personality stability, change, and codevelopment across adolescence and early adulthood. 
2. Christie, D., & Viner, R. (2005). ABC of adolescence: Adolescent development. BMJ
3. Drury, S., & Giedd, J. (2009). Inside the adolescent brain. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
4. Yau, JC & Reich, SM Adolescent Res Rev (2017).