Родители, учители и деца: всички изпитваме известен стрес заради несигурността какво ни предстои през новата учебна година. Всички се срещаме със стресови фактори от време на време, но когато стресът се натрупа може да излезе извън контрол и да доведе до по-сериозни проблеми, като депресия. Освен това хроничният стрес пречи на децата да учат, а на възрастните да изпълняват задачите си пълноценно.

 

По-сериозните признаци на стрес при децата включват чувство на раздразнение и гняв, липса на мотивация, усещане за претоварване, нервност или тревожност, проблеми със съня, тъга или депресия, проблеми с концентрацията, промени в апетита, болки в тялото, стомашни или храносмилателни проблеми.


 

Със започването на новата учебна година е добре да си припомним, че физическото и психично здраве е най-важно. Децата се нуждаят от възрастни, които да им помогнат да се справят с трудностите чрез емоционална подкрепа, съвет и демонстрация как да останат спокойни в стресови ситуации. Децата учат най-добре и ефективно, когато се чувстват сигурни, подкрепени и уверени в себе си. Като изслушаме детето и му дадем възможност да разкаже какво го тревожи, без да прибързваме да съдим, може да му е достатъчно, за да открието само решението. 

 

В останалите случаи, можем да насърчим детето да опита някои техники за овладяване на стреса. Такива са дълбокото коремно дишане, прогресивната мускулна релаксация, медитацията, които могат да се практикуват в междучасието, на обяд, преди или след училище. Насърчавайте детето да се включи в спортни дейности или да прави редовно физически упражнения, които му харесват. Нека пълноценният сън и времето за игра и за общуване с приятели станат приоритет. Слушането на музика, танцуването, рисуването също разтоварват от напрежението.

 

Заради пандемията и дистанционното обучение някои деца и тийнейджъри губят интерес към ученето, а родители и учители забелязват, че способността им да се концентрират за по-дълги периоди от време намалява. Помогнете на децата да поддържат добре подреден и минималистичен кът за учене без разсейващи фактори. Има техники за по-ефективно учене, с които бихте могли да запознаете детето.

 

Насърчавайте детето да споделя, когато се чувстват изморено, разсеяно или претоварено. В някои случаи то може дори да не осъзнава, че е тревожно или стресирано. 

 

Социалната подкрепа е от решаващо значение при управлението на стреса. Общувайте активно с хора, на които имате доверие: приятели, членове на семейството или колеги – това може да ви помогне да смекчите последиците от стреса, причинен от пандемията и дистанционното обучение. Отделяйте време за среща с приятел, насърчавайте и детето да прави същото. Когато е възможно, съчетавайте срещите с приятели с каране на колело или разходка, тъй като физическата активност също намалява стреса.

 

Давайте си почивка от гледането и четенето на новини и социални медии. Помислете дали да не ограничите времето, което прекарвате онлайн след работа и училище, например до 1 час на ден. Други важни начини за овладяване на стреса през учебната година включват правилно хранене, разходки сред природата и пълноценен сън.


На добър час на всички деца, учители и родители през новата учебна година от екипа на Puls.bg!