Много родители може би се питат как децата им могат да се научат да се концентрират и да насочват вниманието си по-добре.

 

Децата са жизнерадостни, пълни с енергия, и за тях често е предизвикателство, особено когато учат от вкъщи, да се концентрират върху статичните уроци. Понякога се отегчават и спонтанно пренасочват вниманието си към играчките или нещо по-интересно.


 

Липсата на концентрация при децата може да се дължи на някои съвсем тривиални неща, като натрупването на недостиг на сън, обездвижване, стрес и непълноценно хранене.

 

Ето защо, първо се уверете, че детето ви спи поне 10 часа на денонощие (или 8 часа, ако вече е тийнейджър) и превърнете пълноценното хранене в свой приоритет. Ядките, пресните зеленчуци и плодове, са богати на витамини и антиоксиданти, които подхранват нашите клетки.

 

Пакетираните храни, пълни със захар и трансмазнини, са крадци на енергия и пречат на възможностите ни да се фокусираме.

 

Стимулирайте децата да се движат. Много изследвания доказват, че карането на колело, бягането, скачането, плуването и тренировките са полезни не само за тялото, но и за ума. Физическата активност помага на децата да се фокусират по-добре.

 

И тъй като заговорихме за спорт, можем да сравним умението за концентрация с мускул, който има нужда от редовни тренировки, за да укрепне. Колкото повече се упражняваш, толкова по-добър ставаш.

 

Много настолни игри изискват концентрация, планиране и използване на паметта. Те са забавен и приятен начин детето да засили своя фокус и в същото време подхранват неговото въображение и уменията му да си служи с логика, думи и цифри.

 

Пъзелите, кръстословиците, конструкторите и ребусите също помагат за това.  

 

Помислете кой стил на учене преобладава при вашето дете. При децата с визуален стил на учене рисуването и графичното представяне на информацията може да помогне. При тези със слухов стил на учене помага прочитането на урока на глас или обсъждането му с друг.

 

При децата, които имат трудности с концентрацията, често помага разделянето на задачите на по-прости и поставянето на времеви ориентир. Например, можете да дадете на детето енциклопедия и да му поставите задача да извади от нея за 10 минути поне 10 интересни факта за животните. Имайте предвид, че при някои деца поставянето на срок може да причини тревожност и да им подпречи да се фокусират.

 

Едно от най-важните условия е децата да имат подходяща среда, в която да имат под ръка всичко необходимо за ученето. Разпокъсването на вниманието пречи на концентрацията.

 

И тук стигнахме до един от най-големите врагове на концентрацията – електронните устройства. Те са силен разсейващ фактор не само за децата, но и за нас, възрастните. За да се ограничи тяхното влияние, могат да се използват приложения за родителски контрол.

 

При по-големите деца на помощ идват приложенията за самоконтрол, така че тийнейджърите да могат самостоятелно да управляват времето си, без да потъват с часове в социални мрежи и други сайтове, което освен че ограбва времето им, влияе лошо и на психичното им здраве.

 

Прекомерното време пред телевизора, таблетите и компютрите намалява устойчивостта на вниманието и паметта, и то не само при децата. В книгата си „Под повърхността“ писателят Никълас Кар доказва с помощта на много научни изследвания как Интернет влошава умението ни да четем, мислим, анализираме и вникваме в сложни понятия.

 

Затова насърчавайте децата, вместо да бъдат пред екрана, да си играят с обикновени играчки и да общуват с приятелите си на живо.

 

Най-добрият приятел на ума, особено на тревожния и неспокоен ум, е дълбокото коремно дишане. То забавя сърдечната честота и пречиства ума, регулира нервната система и ни помага да се концентрираме.

 

Правенето на дихателни упражнения всеки ден е един от най-ценните навици, които децата могат да развият. То ще им помогне да открият невероятната сила на своя ум и да се справят по-добре със своите мисли, настроения и преживявания.