Съвсем нормално е деца и родители да се чувстват по-тревожни и несигурни след големите промени, които сегашната извънредна ситуация наложи в нашето ежедневие, начин на работа, учене и общуване.

 

И като че ли стресът от изпитите и проблемите в образователната система не бе достатъчно голям, за да се добави към него още едно изпитание: дистанционното обучение.


 

За хиляди деца обучението се провежда основно онлайн от началото на тази учебна година, а зрелостниците се подготвят вкъщи за изпити, които ще определят в кои училища ще бъдат приети и какво ще учат.

 

Как да ги подкрепим в тази трудна за някои ученици ситуация?

 

На какво се дължи стресът преди изпити?

 

Изпитите създават временно напрежение заради периода на по-интензивно учене и подготовка. Стресът се появява, когато децата започнат да възприемат изпитите като опасност и дори заплаха.

 

Това се случва, когато изпитват страх от провал, чувстват се недобре подготвени, лиспва им увереност в себе си и др.

 

Понякога стресът е причинен от нереалистични очаквания на учители и/или родители, или от прекомерен натиск.

 

Чести признаци за силен стрес са проблеми със заспиването или събуждането, трудности при вземането на решения, раздразнителност, прехвърляне на вината и отговорността върху други, изпотяване, стягане в гърдите, стомашни разстройства и дори кожни обриви.

 

Други обезпокоителни признаци са загубата на желание за връзка с приятелите, загубата на интерес към любими преди това дейности, песимизъм за бъдещето и дори рисково поведение като употреба на цигари, алкохол и наркотици.

 

Защо някои се тревожат, а други не?

 

Причините са различни. Често те са свързани с перфекционизъм, високи очаквания, липса на увереност в себе си, липса на умения за справяне със стреса, лиспа на добри навици за учене, страх от ниска оценка, умора, безсъние, неправилно хранене, недостатъчно движение.

 

Съвети за справяне със стреса

 

Бъдете конструктивни и подкрепящи. Потърсете баланс между Вашите очаквания и възможностите на детето.

 

Избягвайте коментари, предизвикващи допълнително безпокойство, като „Няма как да успееш да се справиш с толкова малко учене!“.

 

Помогнете на детето да си създаде добри навици за учене, планиране и организиране на времето и задачите преди важен изпит. За децата често е по-лесно да се придържат към някакъв график за учене в писмен вид под формата на настолен календар или електронна таблица. 

 

Насърчете го да задава въпроси и да търси помощ от Вас или учителите си, когато не е сигурно и има затруднения. Избягвайте критиките и поученията, защото те будят още повече тревога.

 

Слушайте активно детето, когато говори за изпитите си, не го прекъсвайте и не правете коментари по средата на разговора. Бъдете разбиращи. Покажете, че приемате детето с всичките му постижения и неуспехи.

 

Вместо да критикувате детето за това, че не учи достатъчно, попитайте го дали има нужда от помощ и дали нещо го затруднява. Предложете му да си направи план за учене, който да съдържа ключовия материал и времето, с което разполагат за него.

 

Воденето на записки в час или по време на учене помага много за разбирането и запомнянето на материала. То ускорява прехвърлянето на информацията от краткосрочната към дългосрочната памет.

 

Насърчете детето да се грижи за своето здраве. Силно преработените храни и напитки с високо съдържание на захар, кофеин и трансмазнини са крадци на енергия.

 

Освен това добрият сън и движението подобряват мисленето и концентрацията. Повечето деца се нуждаят от около 10 часа сън на нощ, а тинейджърите – от 8 до 10 часа.

 

Движението също повишава жизнеността, прочиства ума и разтоварва от стрес. Колоездене, танци, плуване, футбол, баскетбол, ролери, разходки, йога – важно е какво харесва вашето дете.

 

Не сравнявайте децата, особено с техни приятели, братя или сестри. Всички деца имат своите уникални качества, темперамент и умения, които се променят с възрастта.

 

Премахнете разсейващи фактори, като телевизия, интернет, социални мрежи. Заедно с детето определете разумни граници за времето, което може да прекарва пред екрана. За това биха помогнали и приложенията за родителски контрол. Често тревожността преди изпити кара децата да увеличат времето, което прекарват в Интернет.

 

За да се облекчи стреса по време на самия изпит, децата биха могли да правят пробни тестове у дома, например такива, давани предишни години. Покажете им как да овладеят тревогата с дълбоко коремно дишане, например по схемата 5-5-10: вдишват със затворени очи за 5 секунди, задържат за 5 секунди и издишат продължително за 10 секунди.

 

Покажете на детето колко е важно да си дава почивка и да се забавлява, правейки това, което го разтоварва, особено ако е склонно да бъде твърде изпълнително. 

 

Обяснете на детето, че този изпит е просто една от безкрайните възможности в живота, и че винаги ще има и други. Дори и да не успее на изпита, може да се подготви отново и да се яви следващия път.

 

Намерете време за децата си и правете нещо приятно заедно с тях. Това важи и за двамата родители.

 

Похвалете ги за усилията им, независимо от резултата. Положителната обратна връзка и подкрепата дават корени и криле.