Много родители биха предпочели децата им да играят с приятели, да четат книга, да рисуват, да карат колело или да помогнат вкъщи, вместо да играят видеоигри с часове.

 

Често колкото повече порастват децата, толкова повече време прекарват пред екрана. Причина за това може да стане и повечето свободното време през летните месеци.


 

 

Колко екранно време?

 

Световната здравна организация съветва децата под 1 година да не прекарват никакво време пред екрана, а при тези на възраст от 2 до 5 години то да бъде ограничено до не повече от един час на ден. Причината за това е необходимостта от взаимодействие с родителите и други хора, което, ако бъде заместено от устройство, може да се превърне в норма за детето. За юношите се препоръчва да прекарват не повече от два часа на ден пред екрана.

 

Играта с приятели навън дава на децата свободата да създават, взаимодействат и правят неща, без намесата на възрастни. Когато обаче през лятото децата нямат възможност за чести срещи с приятели, времето пред екрана може да погълне целия им ден. В този случай е важно да се подберат подходящи за детето игри и да се потърси баланс в начина, по който минава деня им.

 

Саморегулиране

 

Като родители бихме могли да ограничим времето на децата пред екрана и начина, по който те го прекарват, чрез приложения за родителски контрол или таймер. Когато обаче налагаме еднолично ограничения, не даваме възможност на децата да се научат да се саморегулират.

 

Семейни ценности

 

Децата биха могли да се научат постепенно да управляват собственото си време пред екрана с помощта на планиране на деня, базирано на семейните ценности. Дейностите, които са важни за здравето на всеки от семейството, могат да се разделят на няолко общи категории: социални, творчески, физически, академични, домакински. Вашите могат да са различни, разбира се. Хубавата страна на планирането е, че премахва безразборното седене пред екрана и внася рутина в деня на детето.

 

Планиране на деня

 

Детето би могло да си направи план за деня, като избере една или няколко дейности от всяка категория, и си ги разпредели, като управлява собственото си време. Можем и да променяме дейностите с порастването на детето или със започването на учебната година.

 

  • Социални дейности: игра с приятели, настолни игри, време със семейството, доброволчески и благотворителни инициативи, планиране на мероприятия с приятели, разговори по телефона.
  • Творчески дейности: всякакви хобита, рисуване, пеене, изучване на музикален инструмент, лего, танци, водене на дневник, писане на истории, плетене.
  • Физически: каране на колело, плуване, ролкови кънки, разходка в парка, тренировка по спорт.
  • Академични: енциклопедии, помагала за затвърждаване на учебния материал според възрастта на детето, изучване на чужд език, четене на книги, изучаване на растения и животни.
  • Домакински: почистване на стаята, пазаруване, изхвърляне на боклука, пране, разтоварване на съдомиялната, прахосмукачка, разходка на кучето, приготвяне на здравословна храна.

 

Когато възложим на децата да изберат и да отговарят за задачите си през деня, е възможно конфликтът на тема видеоигри да изчезне и дори да започнат да стоят по-малко време пред екрана, защото ще отделят повече време за планиране на деня си.

 

Можете да обсъдите с другите от семейството въвеждането на семеен ден без екрани в един от почивните дни, когато да си направите „цифрова детоксикация“. Това няма да бъде наказание, когато е нещо, което сте обсъдили и решили заедно.

 

Когато въведете ограничения, обяснете на децата вредните последици от заседяването пред екрана. Така е по-малко вероятно да се противопоставят и да нарушават правилата, които опитваме да наложим. 

 

Източник:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/325147/WHO-NMH-PND-2019.4-eng.pdf