Пандемичната криза с COVID-19 засяга всеки човек и неговото семейство. Тревогите на хората в такива ситуации по-често са свързани с последствията за близките – родители, деца, брачен партньор... Социалната дистанция може да повиши нивата на тревожност и при деца, които по-трудно могат да разберат защо не могат да си играят с приятелчетата в парка.

 

Много родители са загрижени за въздействието на коронавирусната епидемия върху емоционалното и психичното здраве и благополучие на децата им. Децата и тийнейджърите също изразяват собствените си притеснения относно влиянието, което коронавирусът оказва върху живота им.


 

Прекомерното излагане на новини и прекаленото говорене по темата може да травмира децата. Особено по-малките започват да изпитват страх, че ще загубят родителите си от страшната болест. В момента е от изключителна важност децата да се чувстват обичани, обгрижвани и защитени. 

 

Нормално е в такъв момент те да търсят повече внимание и близост с родителите. Дайте им възможност да изразят притесненията и чувствата им. Говорете с тях по темата, но не описвайте картината с най-черните краски. Опитайте и поддържайте някаква прилика на структурата от предкарантинните дни. За хората с деца, придържането към рутина може да бъде по-лесно; обаче, докато работите от вкъщи, може да е изкушаващо да изпаднете в по-летаргичен начин на живот, което може да доведе до негативно мислене. Събуждайте се и лягайте по едно и също време, хранете се, душ, адаптирайте режима си според ситуацията, но не оставайте в пижамите.

 

За по-малките деца зависи от родителите да структурират времето за учене през деня. За възрастните е важен и графикът, независимо дали имате работа извън дома. С малките деца у дома това може да е предизвикателство. Създаването на ежедневие, обаче, е важно за психичното здраве на всеки, дори и да е изцяло фокусирано около графика, който създавате за децата си.

 

Постарайте се и създайте за децата полезна и забавна учебна среда за децата докато са вкъщи. Схемата с онлайн уроците е предизвикателство не само за учителите, а и за учениците и техните родители. Приемете го с усмивка и като възможност за едно по-различно изживяване.
 
За родителите на децата в по-ранна възраст е по-трудно. Подрастващите кипят от енергия, а само след 3-4 дни вкъщи родителите им се чувстват изцедени. Опитайте се да им измислите активности. Физическата активност е много важна за децата. Отделете време за танци, гимнастика, йога или друга физическа дейност, която може да се извършва в условията на вашия дом. Физическата активност спомага за освобождаването на стреса и намаляване на напрежението.

 

Добра идея е да поговорим с децата за COVID-19 и да им поднесем информацията по подходящ за възрастта им начин.

 

За възрастните сега е времето да си позволят малки удоволствия като четене на книга, вземане на вана, слушане на музика, приложни изкуства и всичко, което е приятно и подходящо в домашни условия.

 

Забавлявайте се у дома! Забавленията намаляват стресовите хормони и повишават нивата на допамин, серотонин и окситоцин. Нека не гледаме на ситуацията като на обреченост и оставим място и за малко хумор в ежедневието си.

 

Не спирайте да комуникирате с близките си, с които поради епидемиологичната заплаха, нямате възможност да сте в близък контакт. Сега е най-удачно да използваме технологиите. Давайте възможност на децата да се чуят с приятелче, да изиграят онлайн игра. Когато преживяваме нещо трудно, последното, от което се нуждаем, е да се чувстваме сами. Съществуват много начини да останем свързани, без да сме в една и съща стая.

Значителният жизнен стрес, социалната дистанция или настоящата непредсказуемост в света могат да изострят тревожността или да предизвикат възраждане у онези, които са го изпитвали в миналото. Това важи за деца, тийнейджъри и възрастни, които се борят с тревожни разстройства.

 

Рискът от депресия е особено висок за тийнейджърите и младите възрастни, особено когато се чувстват изолирани от приятелите си. Ако смятате, че имате дете, което е изложено на риск от депресия, внимателно ги следете и потърсете помощ, ако е необходимо.

 

Хората изпитват огромно безпокойство, защото не са сигурни какво ще се случи след седмица или месец. Временната, но важна промяна в мисленето може значително да облекчи тревожността.

 

Въпреки че в момента пандемията се чувства безкрайна, трябва да напомним на себе си и на децата си, че няма да продължи вечно. Въпреки че не знаем конкретната времева линия, необходимостта от социално дистанциране, затваряне и промени в живота, които преживяваме в момента, не са постоянни. Знаейки това, ще се справим много по-лесно.

 

Възрастните, които се борят с тревожността, вероятно този път ще се окажат особено затруднени. Независимо от това, важно е да направите всичко възможно да не предавате своите притеснения и страхове на децата си.

 

Трябва да съобщаваме за основателна загриженост и да налагаме отговорно социално дистанциране въз основа на здравни препоръки. Но не бива да се спираме на най-лошите сценарии, свързани с COVID-19, или да реагираме по начин, който ще предизвика ненужна тревожност или страх у децата и тийнейджърите.