Продължителността на съня варира в широки граници през целия живот на човек и има връзка с възрастта. Въпреки това, оптималното количество сън, от което имаме нужда, варира между различните хора поради генетични фактори и други причини и е важно медицинските препоръки да се адаптират за всеки отделен случай.


Като цяло общовалидният извод е, че хората получават нужното количество сън, ако се събудят, чувствайки се добре отпочинали и се представят добре през деня. Освен количеството на съня, трябва да се вземат предвид и други важни негови  характеристики като - качество на съня и време за сън (лягане и събуждане).

 


Промяната в нуждите от сън през целия жизнен цикъл наважда на мисълта, че няма точна формула за идеалната продължителност на съня. Той трябва да получи същото ниво на внимание, както храненето и физическите упражнения за поддържане добро здраве.


Сънят все повече се признава като критичен компонент на здравословното състояние. Хроничният недостиг на сън е проблем в много страни, като се има предвид връзката му с заболеваемостта и смъртността. Краткият сън се свързва с неблагоприятни резултати за здравето, включително - затлъстяване, диабет тип 2, хипертония, сърдечносъдови заболявания, депресия, и обща смъртност от всякакви причини.


Спането по-малко от 7 часа на нощ, редовно, е свързано и с неблагоприятни здравословни резултати като – нарушена функция на имунитета, засилена болка, нарушена работа, повишен риск от грешки и по-голям риск от злополуки.


Сънят повече от 9 часа на нощ, редовно, може да е подходящ за млади хора, които се възстановяват от „сънен дълг" и лица със заболявания. За останалите хора не е сигурно дали сънят повече от 9 часа на нощ не е свързан с риск за здравето.


Както физиологичните фактори, така и външните фактори имат роля при обяснението на недостатъчния сън. Съкращаването на съня често се приписва на външни фактори, като - изкуствена светлина, употреба на кофеин, липса на физическа активност, липса на точно време за лягане и увеличената наличност на информационни и комуникационни технологии.


Неадекватният сън при възрастни хора може да бъде свързан и с други фактори, като промени в живота (напр. пенсиониране, заседнал начин на живот, намалени социални контакти) и свързани с възрастта промени в метаболизма.

 

Библиография:
Buysse DJ. Sleep health: can we define it? Does it matter? Sleep.
Edwards BA, O’Driscoll DM, Ali A, Jordan AS, Trinder J, Malhotra A. Aging and sleep: physiology and pathophysiology.