Да се заспи на празен стомах е трудно, понякога невъзможно. Гладът може не само да затрудни заспиването, но и да наруши съня ни. Въпреки това лягането на празен стомах се предпочита като средство за подпомагане на отслабването и превенция на затлъстяването. Доколко обаче това си струва пред риска от влошаване качеството на съня?

 

Според експертите сънят на празен стомах не само е непълноценен, но може и да доведе до сериозни последствия в дългосрочен план.


 

Празният стомах и чувството за глад не са стандартни състояния на организма. Поради това в такива ситуации към мозъка се изпращат редовни сигнали, чиято цел е да го поддържат активен и на щрек.

 

Така се обяснява фактът, че заспиването на празен стомах е толкова трудно – мозъкът не може да си позволи да се изключи в условията на необичайна за организма ситуация. Това не само затруднява заспиването, но и не може да подсигури спокоен, достатъчно дълъг и най-важното – пълноценен сън.

 

И това не е всичко. При сън на празен стомах се забавя метаболизмът, преустановява се изграждането на мускулна тъкан, организмът се опитва да си набави енергия чрез разграждане на протеини, а в допълнение през нощта се повишават нивата на хормона на глада грелин. Така, на сутринта апетитът е изострен и вероятността от преяждане е най-висока. В дългосрочен план спането на празен стомах повишава риска не само от хронични проблеми със съня, но и от затлъстяване.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Дори временното влошаване качеството на съня, независимо от причината, бързо разстройва биологичния часовник и отключва порочен цикъл, в който проблемите със съня вървят единствено към влошаване. От ключово значение е да се предприемат навременни мерки за подобряване качеството на съня, а ако не се подобрят хранителните навици преди лягане, това няма как да бъде постигнато.

 

На база на тези данни експертите препоръчват вечерята да не се пропуска при хора, изпитващи хронични проблеми със съня. Като допълнителна подкрепа за по-лесно заспиване те може да разчитат и на приема на храни, улесняващи заспиването. Това са продукти, богати на триптофан или естествени източници на хормона на съня мелатонин.